ورود ماشین های تسلا در ایران

ماشین های تسلا در ایران
ماشین های تسلا در ایران

در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۶ خبر ورود اولین خودرو تسلا در ایران در صدر اخبار قرار گرفت.خبر داغ ورود ماشین های تسلا در ایران ، برای هر ایرانی علاقه مند به ماشین و صنعت خودرو جهان ،هیجان انگیز بود. تسلا شرکت خودروسازی آمریکایی و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات مورد نیاز ترن‌های برقی می باشد. از ویژگی‌های مهم خودروهای شرکت تسلا قابلیت رانندگی خودکار یا همان اتو پایلوت است. این شرکت ادعا می‌کند که این قابلیت می‌تواند احتمال تصادف را کاهش دهد!

این خبر با شایعات زیادی همراه بود که با بررسی های انجام شده به داستان سفر یک زوج سوییسی ختم شد. این زوج با خودرو تمام برقی تسلا مدل s جهانگردی خود را از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز کردند. یکی از اهداف این سفر از ابتدا ،گذشتن از ایران و گذر از حومه دریاچه خزر بود.

سفر این زوج دوستداشتنی سوییسی باعث ورود اولین تسلا تمام برقی به ایران ،ترکمنستان و ازبکستان و اطراف دریاچه خزر شد.این سفر شامل ۷۲ روز می شود که بین دو ایستگاه برقی مخصوص در کشورهای گرجستان و روسیه به انجام رسید.آنها با نبود ایستگاه های برقی برای تجدید شارژ خودرو ، چالش های زیادی داشتند. در ادامه به قسمتی از سفر این زوج به ایران و مشکلاتی که برای شارژ خودرو تمام برقی خود پیش رو داشتند، می پردازیم.

ماشین های تسلا در ایران
ماشین های تسلا در ایران

سفر به ایران با خودرو تمام برقی تسلا

شهر ارومیه اولین شهری بود که به عنوان اولین استقبال کننده از خودرو تمام برقی تسلا در ایران انتخاب شد. ترافیک های بیش از حد شهرهای ایران یکی از نگرانی های مرد جهانگرد در این سفر بود که با توجه به رانندگی خودکار این اتومبیل این نگرانی چند برابر می شد. با مدیریت خوب فناوری اتومبیل به راحتی این مشکل حل شد و این زوج با مشکل خاصی رو به رو نشدند. دغدغه بعدی آنها  شارژ بموقع اتومبیل بود. نبود ایستگاه های شارژی در ایران ،یکی از عمده ترین مشکلات این زوج جهانگرد محسوب می شد.

همانطور که هر اتومبیلی نیاز به سوخت گیری دارد، این خودرو نیاز به شارژ شدن در یک بازه زمانی خاص با توجه به میزان دریافتی آمپر برق را دارد.این شارژ شدن نیاز به خروجی سه فاز پایدار داشت تا بتواند در زمان مناسبی شارژ شود. برای اولین شارژ با اتصال مستقیم به کنتور برق خانه این عمل انجام شد.جالب است  بدانید این خودرو با این شرایط برقی موفق به شارژ ۴.۵ کیلووات (به جای ۲ کیلووات معمول) با ۲۰ آمپر در یک فاز شده بود. این مقدار قطعا زمان بیشتری را می خواهد تا شارژ کامل شود . این روند تا صبح روز بعد طول می کشد و فقط ۸۰ درصد از اتومبیل شارژ می گردد!!

تسلا در ایران

مشکلات شارژ شدن اتومبیل تسلا

در ادامه مسیر ،هر کدام از شهر های بعدی چالش جدیدی برای شارژ شدن این خودرو تمام برقی را ایجاد کرده بود.به طور خلاصه با ترفندهای گوناگون از جمله استفاده از خروجی مناسب و تبدیل برق شهری به برق سه فاز پایدار ، این مشکل حل شده و سفر به شهر های بعدی را راحت تر می کرد. مهمان نوازی از این زوج جهانگرد با شارژ شدن اتومبیل با برق سه فاز هتل تا استفاده از برق سه فاز کارخانه ی پدر یکی از طرفداران اتومبیل تسلا ، به پایان رسید.

سفر این زوج در ایران از ارومیه آغاز شد و در ادامه پس از گذشت چند شهر به تهران آمدند و بعد به کاشان و نصف جهان(اصفهان) سفر داشتند. با بازگشت دوباره به تهران و رفتن به سمت شمال  و سواحل خزر و در ادامه شهر گلستان ، سفر این زوج با شهر شیروان به پایان می رسد.

اگر کنجکاو هستید تا بیشتر از سفر این زوج و مشکلات شارژ شدن اتومبیل تسلا بدانید، پیشنهاد میکنم به وبلاگ این زوج سر بزنید و سفرنامه آنها را بخوانید.

درضمن با ورود این اتومبیل به تهران، اولین تسلا ،مورد استقبال خبرنگاران مجله خودرو در تهران قرار می گیرد. با عکاسی از این خودرو در محله شهرک غرب تهران ، عکس تسلا برای اولین بار در خیابان های تهران  به روی صفحات مجله به چاپ میرسد. فیلمبرداری این گزارش را هم میتوانید از از این لینک مشاهده کنید.

 

ماشین های تسلا در ایران
ماشین های تسلا در ایران

حضور ماشین های تسلا در ایران

در اوایل سال ۱۳۹۹ گزارش ورود ۶ دستگاه خودرو تسلا به ایران اعلام شد. طبق شایعاتی گفته میشد این خودروها متعلق به یکی از سفارتخانه ها می باشد و به صورت سفارشی وارد ایران شده است. اما با بررسی های انجام شده ، اعلام شد ورود این خودروها برای مطالعه و تحقیق شرکت ایران خودرو می باشد. تا به امروز شرکت جتکو در این راستا و در زمینه پروژه های خودروهای برقی فعالیت می کند.این شرکت قصد دارد با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه ، آغازکننده تولید خودروهای برقی در ایران باشد.

مقالات مرتبط: 

شارژ الکتریکی ماشین های الکتریکی