خرابه‌های بحران مسکن در تیخوانا – مکزیک

بحران مسکن در تیخوانا (1)

تیخوانا یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای مکزیک است. در سال ۲۰۰۰ میلادی ساخت شهرک با رشد سرسام آوری همراه بود. پدیده‌ای که حاشیه شهر را به طور کلی تغییر داد و قصد داشت ظاهر جدیدی به آن مناطق بدهد: ساختمان‌هایی مدرن و متعلق به آینده، شمایل جدید شهری و سبک زندگی جدید. یک دهه بعد ۲۰۰۰ خانه جدید در حاشیه تیخوانا ثبت شده بود که منجر به یک بحران در مکزیک شد، سقوط بازار مسکن.

بحران مسکن در تیخوانا (5)

در سال ۲۰۱۳، عکاس مکزیکی، مونیکا آروئلا (۱) مجموعه عکسی به نام «بی علاقگی اجتماعی» را از این خانه‌ها منتشر کرد. در این مجموعه آروئلا گذر زمان و آینده‌ی حاشیه شهر تیخوانا را در کنار یک‌دیگر به نمایش می‌گذارد. شهری متروک، ساختمان‌های نیمه کاره و سکوت خیالی مرگ‌بار.

بحران مسکن در تیخوانا (2)

این مجموعه عکس قرار است نگاهی انتقادی به بحرانی داشته باشد که از سوی دلالان املاک و شرکت‌های مسکن سازی به مکزیک تحمیل شده است. آروئلا قصد دارد تا آینده بحران مسکن در تیخوانا را به نمایش بگذارد.

بحران مسکن در تیخوانا (3)

آبریل کاسترو (۲) در مورد مجموعه عکس‌های آروئلا می‌گوید: «با توجه به موقعیت جغرافیایی تیخوانا و قرار گرفتن آن در کناره‌های مرز ایالات متحده، تیخوانا خانه تعداد قابل توجهی از افرادی است که قصد مهاجرت دارند، یا از امریکا به مکزیک دیپورت شده اند. کسانی که مسافرند و خانه‌ی دائمی برای خود نمی‌خواهند. این خانه‌های جدید به مرور توسط کسانی که توان مالی پرداخت اجاره ندارند اشغال می‌شوند. در بهترین حالت این ساختمان‌های جدید بازسازی خواهند شد و زندگی مجدد به این مکان‌های متروک بازخواهد گشت.»

بحران مسکن در تیخوانا (6)

تحصیلات آکادمیک آروئلا در زمینه معماری باعث شده است تا او به تحقیق در زمینه مسکن در مکزیک روی بیاورد. این پرسش‌گری او بر نگاه هنرمندانه او در به تصویر کشیدن اشغال شدن خانه‌های تیخوانا به وسیله مردم بی خانمان تاثیر داشته است. طی چند سال گذشته، آروئلا بر موضوع مسکن تیخوانا متمرکز شده، شهری که او همواره منتقد اصلی نبود خانه‌های ارزان قیمت و در دسترس بوده است.

بحران مسکن در تیخوانا (7)

کاسترو: «تحقیقات آروئلا در تیخوانا او را وارد ژانر عکاسی فضای باز (۳) کرده است، موضوعی که در عکس‌های او از شهرک‌های متروکه قابل مشاهده است. خرابه‌های شهرگرایی در دهه اول قرن ۲۱ در یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای امریکای لاتین که در این عکس‌ها انگار به تسخیر ارواح در آمده‌اند. البته در این بین فجایع شهری مثل حباب مسکن در فلوریدا طی سال‌های اخیر یا ویرانی شهر‌هایی مثل نیو اورلئان یا دیترویت را نباید فراموش کنیم.

بحران مسکن در تیخوانا (4)

کاسترو در رابطه با ماهیت خانه‌های تیخوانا نیز می‌گوید: «خرابه‌های تیخوانا به خوبی خوی وحشی‌گری خالصی که در کاپیتالیسم وجود دارد را به نمایش می‌گذارد؛ ایجاد تغییرات گسترده و ماشینی در قلمروی خالی از سکنه که حاصل تبانی سیاسیون و دلالان مسکن است.»

۱- Mónica Arreola

۲- Abril Castro