سینما و تئاترنقد فیلمهمه چیز از همه جا

تلقین نولان به ذهن ما! نقد و بررسی فیلم Inception

فیلم inception یا تلقین، بدون شک از بهترین فیلم‌های نولان است که مانند سایر فیلم های او ذهن را به‌شدت درگیر می‌کند و مخاطب را به فرضیه‌سازی مشغول می‌کند.

«تلقین»، فیلمی ساخته نابغه دنیای سینما، کریستوفر نولان است. این بار اولی نیست که نولان فیلمی می‌سازد که مخاطب را تا مدت‌ها در فکر فرومی‌برد. فیلم تلقین محصول سال ۲۰۱۰ با بازی ستاره‌هایی ازجمله لئوناردو دی کاپریو، تام هاردی، الن پیج، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، کن واتاناله و… است.با آرادمگ همراه باشید.

نولان دریکی از مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره‌کرده که بیش از ۱۰ سال فیلم‌نامه تلقین را در ذهن پرورش داده است. این فیلم‌نامه پس از ساخت فیلم بی‌خوابی به ذهن نولان رسید و سپس فیلم‌نامه ۸۰ صفحه‌ای از آن را به‌پیش برادران وارنر برد تا باهم وارد مذاکره شوند و شروع به ساخت فیلم کنند ولی در اینجا بود که نولان نظرش را عوض کرد و صبر کرد تا فیلم‌نامه را کامل‌تر کند و سپس فیلم را بسازد.

inception-aradmag-001

سکانس اول فیلم از دریای متلاطمی را نمایش می‌دهد که دی کاپریو را به ساحل آورده است. صحنه بعدی داخل مکانی با دکوراسیون شرق آسیا است. پس‌ازاین صحنه فیلم پرشی می‌کند و به صحنه متفاوت دیگری می‌رود. در همین‌جاست که سؤال‌های زیادی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

اسم شخصیت لئوناردو دی کاپریو در فیلم، «کاب» است. کاب دزد بسیار ماهر و زبردست در استخراج اطلاعات از افراد در خواب است. او می‌تواند زمانی که افراد خواب هستند، در رویای آن ها رخنه کند و رویای آن‌ها را تغییر دهد و حتی ذهنیت آن‌ها نسبت به واقعیت را بر اساس میل خود تغییر دهد.

داستان از جایی شروع می‌شود که یکی از مشتری‌های کاب، پروژه‌ای خطرناک و حساس را به او واگذار می‌کند. کاب باید خوابی با سه لایه طراحی کند و رابرت فیشر، سرمایه‌گذار بزرگ را فریب دهد. رابرت فیشر در خواب باید به این باور برسد که پدر پیر ازدست‌رفته‌اش او را دوست داشته و تمام عمر برخلاف باور فیشر، به او علاقه داشته و او را به‌عنوان یک پسر قبول داشته است.

inception-aradmag-002

کاب در طراحی و عملی کردن خواب مشکلی ندارد، مشکل اساسی ضمیر ناخودآگاه فیشر و همسر او مال (با بازی ماریون کوتیار)، است. فیشر و همسرش مدت‌زمان طولانی، حدود ده سال در یک خواب طولانی‌مدت بودند و باهم در آرمان‌شهر خیالی‌شان زندگی می‌کردند. بر اساس نظریه‌ای که در این فیلم مطرح می‌شود، مدت‌زمانی که در خواب سپری می‌شود، بسیار بیشتر از مدت‌زمانی است که در واقعت می‌گذرد. به‌عنوان‌مثال یک ساعت در بیداری با ۵ ساعت در خواب برابر است. هرچه لایه خواب عمیق‌تر باشد این نسبت هم بیشتر می‌شود.

کاب و مال ۵۰ سال در خواب زندگی کردند و باهم پیر شدند، در خواب کاب یک تلقین را در ذهن مال القا می‌کند که خواب دنیای واقعی است و بیداری خوابی است عمیق!

inception-aradmag-003

درواقع کاب سعی می‌کند تا یکی از نظریه‌هایش را بر روی زنش اجرا کند. زمانی که آن‌ها از خواب بیدار می‌شوند، مال در یک برزخ گیر افتاده و دیگر دنیای واقعی را باور ندارد و سعی می‌کند با مردن به دنیا واقعی که تصویر می‌کند دنیای اصلی است برود.

درنهایت مال خود را می‌کشد و به دنیایی می‌رود که از دید او دنیای واقعی است. مال قبل از مردن نامه‌ای به وکیلش می‌نویسد که کاب چندین بار سعی کرده او را بکشد، هدف کمال از این کار این بود که کاب را مجبور کند تا خودکشی کند.

نکته جالبی که در رابطه با انتهای فیلم تلقین وجود دارد این است که بیننده را گیج کرده و او را به فکر فرومی‌برد و پایان مشخصی به او نمی‌دهد. در پایان فیلم پدر همسر کاب (مال) با کاب به خانه او می‌آید و او را پیش فرزندانش می‌برد. در اینجا مخاطب فکر می‌کند که همه‌چیز به‌خوبی و خوشی تمام‌شده است ولی سکانس آخر فیلم فرفره‌ای در حال چرخش بدون توقف را نشان می‌دهد، اما داستان این فرفره چیست؟

inception-aradmag-004

در دنیا خواب هر فردی که به خواب می‌رود باید یک جسم کوچک با عنوان توتم داشته باشد. وقتی فردی در رویای عمیقی فرو می‌رود و بیدار می‌شود و هنوز کاملاً هشیار نشده است باید توتم خود را ببیند تا باور کند که در دنیای واقعی است. توتم کاب یک فرفره فلزی است که اگر در دنیای بیداری باشد فرفره پس از چرخش از حرکت بازمی‌ایستد ولی در دنیای خواب این فرفره حرکتی بی‌نهایت دارد.

در سکانس آخر توتم کاب در حال چرخش است و از حرکت بازنمی‌ایستد! آیا تمام داستان در رویای کاب گذشته است! در این لحظه است که سؤالات زیادی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. نکته جالب اینجاست که نولان در حین فیلم‌برداری هم اطلاعات دقیقی در رابطه با واقعی بودن و خواب بودن بسیاری از صحنه‌ها به بازیگران نداده است و حتی آن‌ها را هم در این رؤیا شریک کرده!

inception-aradmag-005

راتن تومیتوز بر اساس نظرات ۳۳۱ منتقد، اعلام کرده که ۸۶٪ از آن‌ها نظر مثبت راجع به فیلم داشته‌اند و به‌صورت میانگین نمره ۸٫۱ از ۱۰ به آن داده‌اند. این وب‌سایت همچنین اعلام کرد که بر اساس نظر منتقدین: «تلقین تیزهوشانِ، نوآور و دلهره‌آور است و بلاک‌باستری کمیاب است که هم در گیشه و هم ازنظر فکری موفق بوده است.»

متاکریتیک بر اساس نظرات ۴۲ منتقد به این فیلم نمره ۷۴ از ۱۰۰ داد و نظرات را «عموماً مثبت» توصیف کرد. سینمااسکور که در هفته اول اکران فیلم‌ها، از بینندگان نظرسنجی می‌کند، اعلام کرد که مردم به‌طور میانگین به این فیلم نمره +B داده‌اند.

این فیلم عموماً نظرات مثبت منتقدان را به دنبال داشت. پیتر ترورس از رولینگ استون، تلقین را «یک بازی شطرنج مبتکرانه» خواند. جاستین چنگ از ورایتی، این فیلم را به عنوان «یک شاهکار قدرت» نامید. جیم ویوودا از آی‌جی‌ان فیلم را بی‌نقص خواند و در ادامه آن را «دستاوردی بی‌نظیر از فیلم‌سازی که فیلم به فیلم بهتر می‌شود» توصیف کرد. دیوید رورک از مجله رلونت این فیلم را بهترین دستاورد نولان خواند و گفت که تلقین ازلحاظ بصری، فکری و عاطفی یک شاهکار است.

مجله امپایر به این فیلم پنج ستاره داد و نوشت «انگار استنلی کوبریک یکی از آثار ویلیام گیبسون را ساخته است. نولان یک ایده غیر اقتباسی ارائه داده است: به کشور ناشناخته خوش‌آمدید.»

اگر می‌خواهید سینمای واقعی، بدون جاذبه‌های گمراه‌کننده و پوچ را مشاهده کنید، شمارا به دیدن فیلم تلقین دعوت می‌کنیم. بدون هیچ شک و تردید تلقین یکی از بهترین و خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های سینما جهان است.

برچسب ها

فاطمه محمدی

فوق لیسانس گرافیک و عاشق دنیای شگفت انگیز هنر!هنر همیشه دغدغه اصلی زندگی من بوده،خواندن درباره هنر امروز به یک عادت برای من تبدیل شده،هدف من به اشتراک گذاشتن دریچه ای از تاریخ شگفت انگیز هنر با شماست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن