درخشش ایده ناب کوبریک؛ بررسی فیلم درخشش (شاینینگ)

shining-aradmag-005
جک نیکلسون - فیلم درخشش

درخشش را هنوز می‌توان به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر ترسناک دانست که فیلم‌نامه آن توسط کوبریک و دایان جانسون نوشته‌شده است. بازی درخشان جک نیکلسون به این فیلم جان تازه‌ای بخشیده و بازی این بازیگر سرشناس را می‌توان یکی از دلایل اصلی موفقیت این فیلم دانست.با آرادمگ همراه باشید.

shining-aradmag-001
جک نیکلسون – فیلم درخشش

داستان اصلی فیلم از رمان درخشش به نویسندگی استیفن کینگ برداشته‌شده است. این رمان در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. سه سال بعد کوبریک تصمیم گرفت تا این رمان را به تصویر بکشد.

درخشش داستان نویسنده‌ای به نام «جک تورنس» با بازی جک نیکلسون، را روایت می‌کند که برای برگرداندن نیروی کارش تصمیم می‌گیرد در زمستان به هتلی خالی مسافرت کند و همراه خانواده‌اش به استراحتی طولانی برود. جک تورنس در اولین شب‌های اقامتش در این هتل خالی از سکنه و مایل‌ها دور از شهر دچار اختلالات عصبی و توهمی می‌شود. توهم‌هایی می‌بیند و فکر می‌کند افراد دیگری به‌جز او و خانواده‌اش در هتل هستند. داستان در میانه فیلم به طرز عجیبی مخاطب را درگیر می‌کند و شخصیت مثبت فیلم تبدیل به شخصیتی عصبی می‌شود که قصد دارد همسر و فرزندش را از بین ببرد. در طول فیلم شخصیت جک بارها به همسر و فرزندش حمله می‌کند تا آن‌ها را از بین ببرد ولی درنهایت خود او در یخ و سرما گرفتار می‌شود.

shining-aradmag-002
جک نیکلسون – فیلم درخشش

پشت‌صحنه فیلم درخشش هم مانند خود فیلم عجیب و پرفرازونشیب بود، کوبریک نابغه علاوه بر مهارت در کارگردانی در روانشناسی بازیگران هم مهارت ویژه‌ای دارد. برداشت‌های مکرر کوبریک امروز در صنعت فیلم‌سازی مشهور است.

شلی دووال بازیگر نقش زن فیلم درخشش دریکی از سکانس‌ها درگیر برداشت‌های مکرر و سخت‌گیرانه کوبریک شد. صحنه‌ای که جک نیکلسون با تبر در را می‌شکند بیش از ۱۲۷ بار فیلم‌برداری شد تا نهایت کوبریک به سکانس موردنظرش رسید. وقتی دلیل این کار را از کوبریک جویا شدند او به این موضوع اشاره کرد که می‌خواسته شلی دووال را به مرز جنون برساند تا صحنه را به‌صورت طبیعی بازی کند.

shining-aradmag-003
جک نیکلسون – فیلم درخشش

یکی از سکانس‌های مهم فیلم درخشش سکانسی است که خون در راهرو فوران می‌کند. آماده‌سازی وسایل برای گرفتن این سکانس ۹ ساعت طول می‌کشید و کوبریک این سکانس را ۳ بار برداشت کرد تا به نتیجه موردنظرش برسد.۱۸ ساعت فیلم‌برداری برای رسیدن به یک سکانس!

دنی لوید بازیگر نقش دنی تورنس پسر جک تورنس، در هنگام ساخت فیلم ۷ ساله بود و تا سن ۱۲ سالگی متوجه نشده بود در چه فیلم ترسناکی ایفای نقش کرده است. او تا این سن اجازه دیدن فیلم را نداشت و در سن ۱۲ سالگی همراه با خود کوبریک به تماشای فیلم نشست.

shining-aradmag-004
جک نیکلسون – فیلم درخشش

درخشش به خوی سینمای خشن و سرسخت کوبریک را به نمایش می‌گذارد. تا قبل از اکران درخشش فیلم جن‌گیر بدون شک برترین فیلم ترسناک تاریخ سینما بود و بسیاری از منتقدان این فیلم را بی‌رقیب توصیف می‌کردند ولی درخشش بازی‌ها و معادلات را برهم زد و تعاریف جدیدی را وارد ژانر وحشت کرد. تا مدت‌ها ژانر مرموز و روان‌شناسانه کوبریک مورد تقلید کارگردان‌های جوان قرار می‌گرفت.

فاطمه محمدی
فوق لیسانس گرافیک و عاشق دنیای شگفت انگیز هنر!هنر همیشه دغدغه اصلی زندگی من بوده،خواندن درباره هنر امروز به یک عادت برای من تبدیل شده،هدف من به اشتراک گذاشتن دریچه ای از تاریخ شگفت انگیز هنر با شماست!