آموزش فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای در مهمترین سرویس‌های آنلاین

فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای

شما برای محافظت از حساب‌های آنلاین‌تان چه کار می‌کنید؟ پاسخ اکثر کاربران اینترنت انتخاب پسورد‌های قوی و تغییر دوره‌ای آنهاست. اما فرقی نمی‌کند پسوردهایتان چقدر قوی و چقدر جدید باشند؛ در هر صورت شکستن پسورد کار سختی نیست. روشی که واقعا می‌تواند از حساب‌های شما محافظت کند، احراز هویت دو مرحله‌ای است. در این مطلب فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای در مهمترین سرویس‌های آنلاین را به شما یاد می‌دهیم. با آرادمگ همراه باشید.

اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام، سرویس‌های گوگل و سرویس‌های مایکروسافت از پرکاربردترین سرویس‌های آنلاین هستند. احتمالا شما هم از اکثر این سرویس‌ها برای سرگرمی، کار یا درس استفاده می‌کنید. این یعنی حجم زیادی از داده‌های شخصی‌ شما در این سرویس‌ها ذخیره شده و اگر احراز هویت دو مرحله‌ای فعال نباشد، دسترسی به آنها خیلی راحت خواهد بود. همه این سرویس‎‌ها امکان فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای را به شما می‌دهند و توصیه همه متخصصان امنیت سایبری، استفاده از این قابلیت سرویس‌های آنلاین است.

احراز هویت دو مرحله‌ای چیست؟

قبل از اینکه فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای برای حساب‌های کاربری را به شما یاد بدهیم، بهتر است کمی به اصل موضوع بپردازیم. احراز هویت دو مرحله‌ای چیست و چرا اینقدر مهم است؟

احراز هویت دو مرحله‌ای یا دو عاملی همانطور که از نامش پیداست احراز هویت را در دو مرحله یا با دو عامل انجام می‌دهد. عامل اول همیشه پسورد است (چیزی که می‌دانید) و عامل دوم می‌تواند چیزی باشد که در اختیار دارید یا هستید. بعد از وارد کردن پسورد باید این عامل دوم را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب‌تان بشوید.

رایج‌ترین عامل دوم احراز هویت دو مرحله‌ای، دریافت کد از طریق پیامک است. این نوع عامل جزو عامل‌هایی است که شما در اختیار دارید (گوشی همراه). نوع دیگر این عامل دوم می‌تواند داده‌های بیومتریک شما باشد (اثر انگشت، چهره یا عنبیه چشم).

بعد از فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای شما دیگر نمی‌توانید فقط با پسورد وارد حساب بشوید و حتما باید عامل دوم را هم در اختیار داشته باشید. این عامل دوم یک لایه امنیتی جدید به حساب‌های کاربری اضافه می‌کند که هک کردن آنها را دشوار می‌کند. ردیابی ضعیف‌ترین عامل‌های احراز هویت دو مرحله‌ای هم بسیار زمانبر و دشوار است.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند احراز هویت دو مرحله‌ای غیرقابل نفوذ است اما قطعا می‏‌تواند امنیت حساب‌های شما را بیشتر کند. فرقی نمی‌کند چه نوع روش احراز هویت دو مرحله‌ای را انتخاب کنید (دریافت کد از طریق پیامک یا اپلیکیشن احراز هویت، استفاده از داده‌های بیومتریک یا کلید سخت‌افزاری)؛ این روش قطعا امنیت داده‌های و حریم شخصی شما را چندبرابر می‌کند.

آموزش فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای در سرویس‌های مختلف

همانطور که قبلا گفتیم، دریافت کد از طریق پیامک رایج‌ترین شکل احراز هویت دو مرحله‌ای است. در این مطلب به شما یاد می‌دهیم چطور این عامل را در پرکاربردترین و محبوب‌ترین سرویس‌های آنلاین فعال کنید. توصیه می‌کنیم همین حالا فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای را برای این سرویس‌ها انجام بدهید و اینکار را برای سرویس‌های داخلی و خارجی دیگر که اطلاعات شخصی شما را در اختیار دارند هم انجام بدهید.

احراز هویت دو مرحله‌ای مایکروسافت

اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ ویندوزی دارید، احتمالا یک حساب مایکروسافت هم دارید. در این صورت احراز هویت دو مرحله‌ای به حفظ امنیت این حساب و تمام داده‌های مربوط به آن کمک زیادی خواهد کرد.

  1. برای فعالسازی احراز هویت دو مرحله‎ای ابتدا به صفحه Security basics بروید و با حساب مایکروسافت لاگین‌ کنید.
  2. گزینه More security options را انتخاب کنید.
  3. در قسمت Two-step verification برای روشن کردن احراز هویت دو مرحله‎ای Set up two-step verification و برای خاموش کردن آن گزینه Turn off two-step verification را انتخاب کنید.

از اینجا به بعد باید شماره تلفن همراه را برای دریافت کد شش رقمی وارد کنید یا از اپلیکیشن احراز هویت مایکروسافت استفاده کنید.

احراز هویت دو مرحله‌ای اینستاگرام

فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای در اینستاگرام

احراز هویت دو مرحله‌ای اینستاگرام به دو روش دریافت کد از طریق پیامک و دریافت کد از طریق برنامه تایید هویت انجام می‌شود. اگر می‌خواهید برای فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای اینستاگرام از پیامک استفاده کنید، باید به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. به پروفایل‌تان بروید و روی سه خط افقی بزنید.
  2. از قسمت Security گزینه Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه Get Started ضربه بزنید.
  4. سوئیچ گزینه Text Message را فعال کنید.
  5. اگر قبلا شماره تلفن مربوط به حساب کاربری را وارد نکرده باشید، اینستاگرام از شما شماره تلفن را می‌خواهد.
  6. بعد از وارد کردن شماره تلفن Next را بزنید.
  7. کد شش رقمی به این شماره ارسال می‌شود و همین شماره به شماره تایید شده تلفن همراه تبدیل می‌شود.

برای تایید هویت دو مرحله‌ای از طریق اپلیکیشن تایید هویت هم به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. به پروفایل‌تان بروید و روی سه خط افقی بزنید.
  2. از قسمت Security گزینه Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.
  3. اگر هنوز احراز هویت دو مرحله‌ای را تایید نکرده‌اید، گزینه Get Started را بزنید.
  4. سوئیچ کنار گزینه Authentication App را فعال کنید و طبق راهنمای برنامه پیش بروید.
  5. در نهایت هم کدی که از اپلیکیشن شخص ثالث دریافت کردید را در اپلیکیشن اینستاگرام وارد کنید.

احراز هویت دو مرحله‌ای واتس‌آپ

قبل از فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای پیام‌رسان واتس‌آپ باید مطمئن شوید جدیدترین نسخه برنامه را دارید. به گوگل استور یا اپ‌ استور بروید و مطمئن شوید آپدیت جدیدی برای برنامه ارائه نشده باشد. سپس به ترتیب زیر پیش بروید.

  1. برنامه را باز کنید و روی سه نقطه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  2. در منویی که باز می‌شود به قسمت Settings بروید.
  3. سپس به Account>Two-step verification>Enable بروید و احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.
  4. کد شش رقمی که برایتان ارسال شده را وارد کنید تا شماره تلفن تایید بشود.
  5. بعد از تایید شماره تلفن، برنامه از شما یک ایمیل می‌خواهد. اگر روزی بخواهید احراز هویت دو مرحله‌ای را غیرفعال کنید یا پسوردتان را فراموش کنید، لینک مربوطه به این ایمیل ارسال خواهد شد.

احراز هویت دو مرحله‌ای تلگرام

امنیت بلا یکی از مهمترین ویژگی‌های پیام‌رسان تلگرام است. با فعالسازی احراز هویت دو مرحله‌ای می‌توانید این امنیت را بیشتر کنید. کار بسیار ساده‎ای که فقط چند دقیقه زمان می‌برد.

  1. بعد از ورود به حساب کاربری در برنامه تلگرام به Settings بروید.
  2. گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.
  3. در پنجره باز شده گزینه Two-Step verification را انتخاب کنید.
  4. گزینه Set Additional Password را انتخاب کنید و در باکس مربوطه یک پسورد متشکل از اعداد و حروف وارد کنید.
  5. یکبار دیگر همین پسورد وارد کنید.
  6. در قسمت Hint باید چیزی که یادآور پسوردتان باشد را وارد کنید. مثلا دو رقم اول پسورد را وارد کنید تا در صورت فراموش کردن پسورد این دو رقم برایتان به نمایش دربیاید.
  7. در نهایت یک ایمیل معتبر وارد کنید. از این ایمیل برای بازیابی احراز هویت دو مرحله‌ای در صورت فراموش کردن کد تایید هویت استفاده خواهد شد.