ایکیا ، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا

ایکیا

شرکت ایکیا IKEA از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی دنیاست که در ۳۷ کشور جهان بیش از ۳۰۰۰۰ شعبه دارد، درآمد سالانه این خرده‌ فروشی بزرگ در سال به بیش از ۲۸ بیلیون دلار می‌رسد که در نوع خود بی‌نظیر است. داستان تأسیس این خرده‌ فروشی بسیار جالب و ساده است. مؤسس ایکیا اینگوار کمپراد در سال ۱۹۲۶ در سوئد به دنیا آمد. این شرکت عظیم توسط یک شخص ۱۷ ساله تأسیس شد و نام‌گذاری آن‌هم بر اساس فلسفه‌ای است. این برند از ۴ حرف الفبای انگلیسی تشکیل‌شده است که هر حرف معنی خاصی دارد: حرف اول یا I مخفف کلمه INGVAR نام مؤسس مجموعه است، حرف K از کلمه Kamprad نام خانوادگی مؤسس و حرف E مخفف کلمه Elmtaryd مزرعه است که اینگوار در آن بزرگ‌شده است و درنهایت حرف A مخفف کلمه Agunnaryd زادگاه این شخص است.

شرکت ایکیا
همه‌چیز درباره ایکیا، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا

کمپراد یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان قرن بیست‌ویک است که بیش از ۱۲۰ هزار نفر در سراسر جهان را مشغول به کارکرده است. کمپراد کار فروش را در سن ۵ سالگی آغاز کرد و به همسایگانشان کبریت می‌فروخت و در ۷ سالگی با استفاده از دوچرخه فروشش را به شهرهای دیگر هم برد. کمپراد در همان کودکی به این موضوع توجه کرد که با خرید عمده و فروش چوب‌کبریت‌ها به‌صورت خرده‌فروشی به سود بیشتری می‌رسد و با این ترفند هم ارزان‌فروشی کرده و درعین‌حال سود خوبی هم به دست می‌آورد. در همان کودکی کسب‌وکارش را گسترش داد و از فروش چوب‌کبریت به فروش دانه‌های گل، چوب‌کبریت و لوازم درخت کریسمس رسید.

همان‌طور که اشاره شد کمپراد در سن ۱۷ سالگی با پولی که پدرش به‌عنوان جایزه تحصیلی به او داده بود کسب‌وکار کوچکش را راه انداخت. ایکیا کار خود را با بودجه‌ای محدود آغاز کرد و سرانجام در سال ۱۹۴۵ اولین آگهی تبلیغاتی خود را در روزنامه محلی چاپ کرد و کم‌کم علاوه بر سفارش داخلی، سفارش بیرونی هم می‌گرفت و سفارش پستی به محله‌های نزدیک خود را ارائه داد و با استفاده از ون مخصوص حمل شیر، محصولاتش را به نزدیک‌ترین ایستگاه‌های قطار تحویل می‌داد.

ایکیا

اولین محصولاتی که در ایکیا عرضه شد شامل شانه سر، پیپ و وسایلی ازاین‌دست بود که کمپراد می‌توانست آن‌ها را به‌صورت عمده خریداری کند و با سود کم به بازار عرضه کند. در سال ۱۹۴۸ خط تولید مبلمان ایکیا شروع به کار کرد و چوب‌های این بخش از شرکت از جنگل‌های نزدیک محل زندگی کمپراد تأمین می‌شد. ایکیا در بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸ بر روی خط تولید مبلمان بیشتر از همه بخش‌ها کارکرد و در سال ۱۹۵۸ این خط تولید به مساحتی حدود ۶۷ هزار مترمربع رسید که بزرگ‌ترین نمایشگاه مبلمان در اسکاندیناوی بود.

ایکیا

تمام محصولت ایکیا در سوئد و در دفتر مرکزی ایکیا طراحی می‌شوند ولی امروز به دلیل کثرت شعبات و فواصل طولانی میان کارخانه مبدأ و شعبات بسیاری از مواد اولیه در شعبات تحت نظر شعبه اصلی تولید و عرضه می‌شوند. محور اصلی تولید محصولات ایکیا به این صورت است که محصول توسط خریدار سرهم می‌شود و خریدار محصولات را به‌صورت جداشده از فروشگاه خریداری می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود تا حمل هم برای فروشنده و هم برای خریدار آسان شود و به‌نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل برای طرفین است. اینکه مشتری وسیله‌ای که خریده است را خودش سرهم می‌کند و به آن شکل می‌دهد، حسی به مخاطب منتقل می‌کند که او هم نقشی در تولید محصول داشته است، کمپراد علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بحثی روان‌شناسانه هم در سیستم خریدوفروشش پیاده کرده است.

ایکیا

همان‌طور که اشاره کردیم ایکیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مبلمان در ناحیه اسکاندیناوی است و به‌طور متوسط ایکیا را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چوب دنیا دانست، بیش از یک درصد از کالاهای چوبی جهان توسط ایکیا تولید و عرضه می‌شود.

بزرگ‌ترین کارخانه ایکیا در حال حاضر در جنوب لهستان قرار دارد و امروز این شرکت بزرگ برای تأمین چوبش از جنگل Hultsfred استفاده می‌کند.

یکی از طراحی‌های مشهور IKEA در بخش لوازم‌خانگی طرح TORE است که هدف اصلی آن ایجاد فضای بیشتری در خانه برای ذخیره کردن وسایل در آشپزخانه و بخش‌های مختلف خانه است. این سبک از طراحی در سال ۱۹۵۸ توسط یکی از کارمندان ایکیا به نام گیلیس لاندگرن طراحی و ارائه شد و در بسیاری از کشورها به بهره‌برداری رسید.

ایکیا

طولی نکشید که سبک طراحی TORE با استقبال خوبی از طرف خریداران مواجه شد و پس‌ازاین طرح موفق طرح صندلی ÖGLA ارائه شد که بازار هدف آن کافه‌ها بود.

در سال ۱۹۶۲ طراحی بانام ماریان گرابینسکی اولین مجموعه کتابخانه‌های کلاسیک ایکیا را عرضه کرد و سپس بر طرح‌ها و مدل‌های آن افزوده شد. این کتابخانه در بدو عرضه با استقبال خوبی مواجه شد و توانست در مدت‌زمان کمی فروش بسیار خوبی داشته باشد.

اما طولی نکشید که ایکیا پا را از مرزها فراتر گذاشت و به شهرهای دیگر دنیا رفت. اولین حرکت ایکیا به سمت جهانی‌شدن در سال ۱۹۶۳ در شهر اسلو نروژ بود که در این شهر فروشگاهی به وسعت ۳۱ هزار مترمربع تأسیس کرد و بسیاری از افراد از سراسر جهان برای افتتاحیه آن به نروژ آمدند. در سال ۱۹۶۰ نئوپان به‌عنوان ماده‌ای ارزان و قابل‌دسترس برای طراحی و ساخت مبل به دنیا معرفی شد و در همین زمان بود که ایکیا برای فروش بیشتر و کاهش قیمت محصولات از این ماده استفاده کرد.

ایکیا

ایکیا بعد از نروژ و سوئد به شهرهای زیادی ازجمله دانمارک، سوئیس، کپنهاگ، زوریخ و بسیاری از کشورهای بزرگ رفت و توانست با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود.

خط و مشی اصلی ایکیا کاهش هزینه‌ها و درعین‌حال حفظ کیفیت بود، به همین دلیل در دهه ۱۹۷۰ مبلمانی طراحی کرد که برای تهیه روکش آن از پارچه کتان استفاده کرده بود. این مبل علاوه بر ارزان بودن کیفیت و زیبایی بسیار خوبی هم داشت و توجه مخاطبان را جلب کرد.

ایکیا کم‌کم پا را از اروپا فراتر گذاشت و پس از کشورهای اروپایی به سیدنی، سنگاپور، اتریش و هلند رفت.

بدون شک وارد شدن به عصر تکنولوژی و ارتباطات بدون حدومرز بر روی سیستم کاری ایکیا هم تأثیر گذاشته است و این شرکت بزرگ هم با تغییرات قابل توجهی روبه‌رو بوده است. ایکیا از سال ۲۰۰۰ امکان سفارش آنلاین را در اختیار کاربران قرارداد. ایکیا در سال‌های اخیر فعالیت‌های انسان دوستانه و بشردوستانه زیادی انجام داده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توسعه پروژه‌های آموزشی با پوشش ۵۰۰ روستا در هند را دانست.

ایکیا

ایکیا در سال‌های اخیر خط راه‌آهن اختصاصی خود از سوئد به آلمان را تأسیس کرد که این خط هر هفته ۵ سفر را ازالمهولت در سوئد به دویسبورگ در آلمان انجام می‌دهد.

شاید جالب باشد بدانید که ایکیا در سال‌های اخیر خط تولید غذایی خود را هم تحت عنوان IKEA FOOD تأسیس کرده است و مدیرعامل آن در حال حاضر جاسپر برودین است.

در نام‌گذاری همه وسایل در بخش‌های مختلف ایکیا از نام‌های مختلفی استفاده‌شده است، استراتژی نام‌گذاری وسایل جالب است:

  • مبلمان، میز عسلی، میزهای چوبی، قفسه‌ی کتاب، دستگیره‌ی در قفسه‌ی CD: نام مکان‌های سوئدی
  • تختخواب، اثاثیه‌ی سالن، کمد: نام مکان‌های نروژی
  • میز و صندلی غذاخوری: نام مکان‌های فنلاندی
  • کتابخانه: نام مشاغل
  • وسایل مربوط به سرویس بهداشتی: دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و خلیج‌های اسکاندیناوی
  • آشپزخانه: اسامی گرامری و سایر اسامی
  • صندلی و میز مطالعه: اسامی مردانه
  • پارچه و پرده: اسامی زنانه
  • وسایل باغبانی: جزایر سوئدی
  • فرش: نام مکان‌های دانمارکی
  • لامپ و تجهیزات روشنایی: اسامی مربوط به موسیقی، شیمی، فصول، ماه‌ها و…
  • روتختی، بالش و کوسن: نام گل و گیاه و سنگ‌های قیمتی
  • لوازم کودکان: نام پستانداران و پرندگان
  • لوازم جانبی پرده: واژگان ریاضی و هندسی
  • وسایل آشپزخانه: اسامی خارجی، گیاهان دارویی، ماهی، قارچ و میوه
  • صندوق، تزئینات دیوار، تابلو و ساعت دیواری: اسامی قدیمی، همچنین نام اماکن سوئدی

البته در نام‌گذاری وسایل استثنا هم وجود دارد ولی بخش زیادی از محصولات در ایکیا به این روش نام‌گذاری می‌شوند.

 

فاطمه محمدی
فوق لیسانس گرافیک و عاشق دنیای شگفت انگیز هنر!هنر همیشه دغدغه اصلی زندگی من بوده،خواندن درباره هنر امروز به یک عادت برای من تبدیل شده،هدف من به اشتراک گذاشتن دریچه ای از تاریخ شگفت انگیز هنر با شماست!