بررسی یک شایعه: ورزش سنگین و روزانه بیش از حد موجب سکته قلبی می‌شود.

تاثیر ورزش سنگین و روزانه بر سلامتی

اغلب ما فکر می‌کنیم که زیاده روی در هر چیز خوبی رای ما مضر است. این طرز تفکر ولی یک مثال نقض دارد که هر چه قدر در آن زیاده روی کنیم خطری ما را تهدید نمی‌کند و آن ورزش است. طبق مطالعاتی که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، ورزش از این قاعده کاملا مستثنی است و مشخص شده است هر چه قدر آمادگی جسمانی مان را به وسیله ورزش سنگین و روزانه بیشتر کنیم و تلاش کنیم خودمان را به سطح آمادگی ورزشکاران سطح یک برسانیم، طول عمر بیشتری خواهیم داشت.

این که ورزش کردن برای سلامتی ما مفید است قطعا یک گزاره واضح است و نیازی به اثبات ندارد. اما طی سال‌های اخیر، شواهدی پیدا شده است که ورزشکاران حرفه‌ای و دیگر افرادی که به طور منظم و روزانه ورزش‌های هوازی سنگین انجام می‌دهد، به طور فاحشی بیشتر در معرض ریسک عارضه‌های قلبی و عروقی، مانند تپش قلب، گرفتگی عروق و افتادگی دریچه‌های قلب، می‌شوند. این وضعیت باعث می‌شود تا احتمال سکته قلبی و فوت ناگهانی این ورزشکاران افزایش یابد.

این شواهد پژوهشگران را به این فکر فرو برد که شاید ورزش سنگین و روزانه برای قلب انسان همان یک شمشیر دو لبه است؛ چه کم ورزش کنیم (یا اصلا ورزش نکنیم) و چه زیاد، در هر دو وضعیت خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی مرگ زودرس وجود دارد.

اما تحقیقات جدید مشخص شده است که نتایج قبلی که ادعا می‌کردند ورزش سنگین و روزانه می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد، از پشتوانه قوی علمی برخوردار نیستند. اکثر این نتایج بر اساس گزارش‌های محدود گرفته شده‌اند که تنها به شرایط کوتاه مدت ورزشکاران توجه داشته‌اند.

پژوشگران برای رد این ادعا که ورزش سنگین برای انسان می‌تواند مضر باشد، تصمیم گرفتند تا اطلاعات مراجعین یک مرکز پزشکی در کلیولند امریکا را مورد بررسی قراردهند. آن‌ها شرایط بیش از ۱۲۰٫۰۰۰ بیمار با میانگین سنی ۵۳ سال که طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۴ در این کلینیک تست ورزش داده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

 

محققین به وسیله این بررسی‌ها یک دید کلی و واقعی از وضعیت سلامتی و تناسب جسمانی مراجعین این کلینیک به دست آوردند. حالا نوبت به بررسی زمان و علت فوت آن دسته از مراجعینی بود که طی این مدت از دنیا رفته بودند. محققین برای این منظور سراغ اسناد دولتی و پزشکی مربوط به بیماران رفتند و زمان و علت مرگ آن دسته از کسانی که طی این مدت فوت کرده بودند را بدست آوردند.

تا اواخر سال ۲۰۱۷، حدود ۱۳۵۰۰ نفر از آن ۱۲۰ هزار نفر اولیه فوت کرده بودند. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که آن دسته از بیمارانی که از آمادگی جسمانی و سلامتی بیشتری برخوردار بوده‌اند، بسیار کمتر از دیگران مرگ زودرس سراغ‌شان آمده است.

آیا ورزش سنگین و روزانه می‌تواند سلامتی ما را تهدید کند؟

آیا ورزش سنگین و روزانه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

این تحقیقات همچنین مشخص کرد که در سنین بالا عمر ورزشکاران حرفه‌ای مقدار اندکی بیشتر از مردم عادی که به طور منظم ورزش می‌کرده‌اند به این دنیا بوده است و از این شواهد می‌توان نتیجه گرفت که هیچ حدی برای ورزش کردن وجود ندارد.

در مقاله‌ی منتشر شده از این تحقیق آمده است: «نتایج ما بر روی اهمیت ورزش‌های هوازی و ایروبیک بر سلامت کلی و طول عمر افراد تاکید بسیار زیادی دارد.»

مشاهده شد که ورزشکاران حرفه‌ای به طور معمول از مردم عادی بیشتر عمر می‌کنند. طی این تحقیقات مشخص شد ورزشکاران حرفه‌ای در مقایسه با مردم عادی که فعالیت جسمانی کمتری دارند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته در آنان ۸۰٪ کمتر است.

همچنین تاثیر ورزش حرفه‌ای در سنین  بالا باعث کاهش احتمال ابتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی می‌شود.

این صحبت‌ها به این معنی نیست که فقط کسانی که در مسابقه ماراتون شرکت می‌کنند از این منافع بهره‌مند می‌شوند. تحقیقات دیگری نشان داده است که نه فقط ورزش سنگین و روزانه، بلکه ورزش‌های سبک و منظم، در هر سطح و به هر میزانی، نه تنها باعث افزایش طول عمر شما می‌شود، بلکه در دراز مدت باعث افزایش کیفیت زندگی در سنین کهن‌سالی نیز می‌گردد.

محققین دریافته‌اند حتی کسانی که از سطح آمادگی جسمانی پایین‌تری قرار داشته‌اند، نسبت به کسانی که هرگز در طول زندگی خود ورزش نمی‌کرده‌اند کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

در نتایج این تحقیقات آمده است که ورزش نکردن تاثیر بیشتر یا هم‌رده با سیگار کشیدن و بیماری‌های قلبی عروقی در افزایش ریسک سکته قلبی و مرگ زودرس، دارد.

هر چه شما بیشتر ورزش کنید، برای خودتان بهتر است ولی از این موضوع که نمی‌توانید مسیرهای طولانی را بدوید نا امید نشوید و به هر آن چه که می‌توانید بسنده کنید.

لینک مقاله تحقیقات در JAMA NETWORK