از کجا بفهمیم وای فای هک شده است؟ راه حل چیست؟

از کجا بفهمیم وای فای هک شده
از کجا بفهمیم وای فای هک شده

اگر کسی به شبکه اینترنت خانگی شما دسترسی پیدا کند، فقط استفاده از پهنای باند شما نیست که باعث ایجاد مشکل می شود. هکر ممکن است از شبکه شما برای هک کردن دیگران، بارگیری محتوای غیرقانونی و دسترسی به رایانه ها و سایر دستگاه های شبکه خانگی شما استفاده کند. اگر فکر می کنید شخصی دسترسی غیرمجاز به شبکه خانگی اینترنت شما دارد، بسیار مهم است که سریع عکس العمل نشان دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا اقداماتی که لازم است پس ازهک شدن وای فای منزلتان انجام دهید را مرور کنیم و به سوال ” از کجا بفهمیم وای فای هک شده ” پاسخ دهیم.

از کجا بفهمیم وای فای هک شده

برای بررسی اینکه چه دستگاه هایی به روتر بی سیم (مودم) منزل شما متصل هستند، می توانید به صفحه کنسول مدیریت روتر وارد شوید و به بخشی بروید که لیست دستگاه های متصل را نشان داده می شود. اگر نام دستگاه نا آشنایی را در آنجا دیدید، وقت آن است که اقدام کنید! وای فای شما هک شده است.

اقدامات اولیه لازم پس از تشخیص هک وای فای

تغییر گذرواژه کنسول مدیریت روتر (مودم)

به مدیریت مودم خود وارد شوید و رمز عبور مورد استفاده برای دسترسی به صفحه مدیریت خود را تغییر دهید. این اقدام به شما اطمینان می دهد که هکر نمی تواند کنترل روتر شما را در دست بگیرد.

رمز عبور شبکه وای فای را تغییر دهید

پس از تغییر رمز عبور مدیریت مودم، رمز عبور مورد استفاده برای وصل شدن به وای فای خود را نیز تغییر دهید. یک رمز عبور منحصر به فرد و پیچیده بهترین انتخاب ممکن است؛ از اعداد و حروف توام باهم استفاده کنید.

از کجا بفهمیم وای فای هک شده
از کجا بفهمیم وای فای هک شده

 

رویکردهای برخورد با یک شبکه وای فای خانگی هک شده

نرم افزار مودم را بروز کنید.

ممکن است هکر با استفاده از آسیب پذیری و باگ شناخته شده در نرم افزار مودم، وای فای شما را هک کرده باشد. نرم افزار مودم خود را بروز کنید تا به جدیدترین بروزرسانی های امنیتی دسترسی پیدا کند.

با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.

شما می توانید پس از اطمینان از هک شدن وای فای بخواهید با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که روتر شما هک شده است و شما از اینکه هکر در شبکه اینترنت خانگی تان به دنبال چه چیزی است نگران هستید. به احتمال بسیار زیاد آنها قادر به پشتیبانی شما و دادن مشاوره خواهند بود.

دستگاههای خود را برای یافتن بدافزار اسکن کنید.

چندین راه وجود دارد که ممکن است هکر، جزییات ورود شما را به دست آورد؛ با استفاده از یک نقص کوچک گرفته تا حدس زدن رمز شما و یا حتی ممکن است شخصا در گذشته رمزتان را به آن ها گفته باشید. با این حال، هکر ها می توانند در یکی از دستگاه های شما نرم افزار مخربی داشته باشند تا به آنها این امکان داده شود، که به آنچه در وب سایت ها تایپ می کنید دسترسی داشته باشند. تمام دستگاه ها را با یک آنتی ویروس معتبر اسکن کرده و هرگونه بدافزاری را حذف کنید.

از کجا بفهمیم وای فای هک شده
از کجا بفهمیم وای فای هک شده

چگونه می توانیم از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنیم؟

با انجام اقدامات زیر می توانید احتمال دسترسی افراد سودجو را به شبکه خانگی خود تا حد زیادی کاهش دهید.

رمز ورود وای فای را مرتباً تغییر دهید و از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنید.

از عبارت های پیچیده و قوی برای دسترسی به شبکه بی سیم خود استفاده کنید و به طور مرتب آن را تغییر دهید.

رمز ورود مدیریت را تغییر دهید.

روترهای بی سیم جدید در هنگام راه اندازی از نام کاربری و رمز عبور پیش فرض برای کاربران خود استفاده می کنند. به محض ورود به سیستم روتر جدید، اقدام به تغییر نام کاربری و رمزعبور پیش فرض خود کنید.

جزئیات روترهای خود را پخش نکنید

به طور پیش فرض نام شبکه بی سیم (SSID)، اغلب نام نوع روتر مورد استفاده شما است یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی را که استفاده می کنید، به محض راه اندازی شبکه بی سیم نام آن را تغییر دهید.

غیرفعال کردن تنظیمات محافظت شده با wifi (WPS)

WPS به شما این امکان را می دهد تا با فشار دادن یک دکمه یا وارد کردن یک پین کوتاه، یک دستگاه را وصل کنید. با این حال، ثابت شده است که این یک عملکرد ناامن است و برای هکر ها هدف گیری و دستیابی به آن بسیار ساده است. در صورت امکان، این قابلیت را غیرفعال کنید.

دستگاه های متصل را مرتباً بررسی کنید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، می توانید وارد صفحه کنترل روترخود شوید و بررسی کنید چه دستگاه هایی به شبکه شما وارد شده اند. هر چند وقت یک بار بررسی کنید و هر موردی را که تشخیص نمی دهید حذف کنید.

سیستم عامل خود را به روز کنید.

firmware نرم افزاری پایه ای است که باعث می شود روتر شما کار کند. با پیدا شدن هر نقص امنیتی، بروزرسانی ها، برای رفع نقص و ایمن سازی روتر شما در دسترس خواهند بود. سیستم عامل روتر را مرتباً بروز کنید و در صورت وجود، بروزرسانی خودکار را نیز فعال کنید.

یک شبکه مهمان تنظیم کنید:

اگر روتر شما اجازه می دهد یک شبکه Wi-Fi جداگانه برای مهمانان راه اندازی کنید؛ حتما این کار را انجام دهید. با این کار شبکه Wi-Fi جداگانه ای تنظیم می شود که به شبکه ای که همه دستگاه های شما به آن متصل هستند متصل نیست و امکان استفاده شخصی از آن برای دسترسی به دستگاه های شما را محدود می کند.

 

مقالات مرتبط: