راهنمای خرید تلویزیون براساس نوع، اندازه، رزولوشن و …

راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون هوشمند، تلویزیون خمیده‌ یا OLED، تلویزیون HDR و ۴K حتی ۸K. خرید تلویزیون مستلزم این است که همه انواع تلویزیون را بشناسید و بتوانید بهترین مدل برای خودتان را پیدا کنید. البته شناخت انواع تلویزیون کافی نیست. باید بدانید چه اندازه و چه مقدار رزولوشنی برایتان مناسب است. این راهنمای خرید تلویزیون پاسخ همه این پرسش‌ها و موارد جزیی‌تر را برایتان روشن می‌کند.

تلویزیونی که الان در خانه دارید، چند ساله است؟ تلویزیون جزو وسایل خانگی بادوام است و وقتی یکی می‌خرید تا سال‌ها از آن استفاده می‎‌کنید. به همین خاطر نباید در خرید عجله کنید. بلکه باید با کسب اطلاعات کافی، بهترین مدل را انتخاب کنید. مدلی که متناسب با نیازهایتان باشد. مثلا اگر اهل فیلم باشید، معیارهایتان با کسی که اهل گیمینگ باشد، متفاوت خواهد بود.

در این راهنمای خرید تلویزیون همه اطلاعاتی که برای خرید تلویزیون مناسب و مقرون‌به‌صرفه نیاز دارید را یکجا جمع کردیم. نوع تلویزیون، اندازه نمایشگر، رزولوشن نمایشگر، نرخ رفرش، اتصالات و فناوری‌های جدیدی مثل HDR و روزولوشن ۸K از مواردی است که در این راهنما به آنها خواهیم پرداخت.

راهنمای سریع

اگر چند دقیقه وقت ندارید و دنبال چند نکته کوتاه و کلی هستید:

  • اگر می‌خواهید چند سال از تلویزیون استفاده کنید، سراغ رزولوشن کمتر از ۴K نروید.
  • فعلا تلویزیون ۸K نخرید. این تلویزیون‌ها خیلی گران هستند و هنوز فیلم‌هایی با این رزولوشن به سینمای خانگی نیامده‌اند. البته اگر بودجه‌اش را دارید، تلویزیون را بخرید اما برای استفاده از نهایت رزولوشن آن باید حداقل یک سال صبر کنید.
  • حداقل نرخ رفرش تلویزیون باید ۱۲۰ Hz باشد.
  • تلویزیون سازگار با HDR انتخاب کنید تا رنگ‌ها را واقعی‌تر ببینید.
  • تلویزیون OLED از LED خیلی بهتر است اما قیمت بالایی هم دارد. گزینه ارزانتر، نمایشگرهای نقطه کوانتومی هستند که کیفیت بیشتر از LED را با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌کنند.
  • نسبت کنتراست را نادیده بگیرید. این ارقام معمولا اغراق‌آمیز هستند و بهتر است به چشم‌های خودتان اعتماد کنید.
  • تلویزیون باید حداقل ۴ پورت HDMI داشته باشد. برخورداری از فرمت جدیدتر HDMI 2.1 هم مزیت مهمی محسوب می‌شود.
  • امروزه اکثر تلویزیون‌ها هوشمند هستند و می‌توانید از آنها برای تماشای سرویس‎‌های فیلم آنلاین استفاده کنید. پس برای این برچسب پول بیشتری نپردازید.
  • خرید سوندبار انتخاب معقولی است چون نازک شدن تلویزیون با کاهش کیفیت صدا همراه است.

اندازه نمایشگر؛ اولین معیار

اندازه اولین و مهمترین معیار در خرید تلویزیون است
اندازه اولین و مهمترین معیار در خرید تلویزیون است

چه بخواهید تلویزیون ارزان و ساده بخرید و چه جدیدترین مدل با پیشرفته‌ترین امکانات؛ اولین معیار انتخاب اندازه نمایشگر است. اینکه چند نفر همزمان تلویزیون تماشا خواهند کرد، جایی که تلویزیون را می‌گذارید و البته بودجه‌تان برای خرید تلویزیون تعیین‌کننده اندازه تلویزیون هستند. اگر همه چیز را میانگین در نظر بگیریم (قیمت و کارایی تلویزیون و اندازه نشیمن)، اندازه ۵۵ تا ۶۵ اینچی بهترین انتخاب خواهد بود.

اینکه در چه فاصله‌ای از تلویزیون می‌نشینید هم در انتخاب اندازه تلویزیون موثر خواهد بود. فاصله استاندارد از تلویزیون HD سه برابر ارتفاع تلویزیون و فاصله استاندارد از تلویزیون ۴K اولتر اچ‌دی یک و نیم برابر ارتفاع آن است. یعنی فاصله استاندارد HD دو برابر ۴K است. به همین خاطر تلویزیون‌های ۴K انتخاب بهتری برای فضاهای کوچک هستند. می‌توانید از ماشین‎ حساب‌های آنلاین (مثل این ماشین حساب) استفاده کنید و اندازه تلویزیون استاندارد متناسب با فاصله نشستن را محاسبه کنید.

اگر نمی‌خواهید درگیر این ماشین حساب‌ها شوید، یک فرمول ساده وجود دارد: فاصله صندلی یا کاناپه اصلی تا محل نصب تلویزیون را به اینچ اندازه بگیرید و آن را در ۰.۸۴ ضرب کنید. با این فرمول به سایز ایده‌آل می‌رسید. البته این فرمول کامل نیست و بهتر است از همان ماشین‌ حساب‌ها استفاده کنید.

می‌خواهید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید یا روی میز بگذارید. اگر روی دیوار نصب می‌کنید، ارتفاع و عرض و طول نقطه مورد نظرتان را اندازه بگیرید و آن را با اندازه مدل‌های انتخابی‌تان مقایسه کنید. در غیر این صورت باید ابعاد صفحه رویی میز را اندازه بگیرید. این اندازه‌ها را با پایه نصب تلویزیون یا استند تلویزیون مقایسه کنید و مطمئن شوید تلویزیون در جای مورد نظرتان نصب می‌شود.

اگر بخواهیم در این راهنمای خرید تلویزیون یک اندازه به شما پیشنهاد بدهیم، اندازه ۵۰ اینچی را پیشنهاد می‌کنیم. مگر اینکه اتاق خیلی کوچک باشد. در ضمن فراموش نکنید دو عامل اندازه و کیفیت باید در تناسب با یکدیگر انتخاب بشود. مثلا به جای اینکه تلویزیون ۶۵ اینچی ۴K از یک برند معمولی بخرید، بهتر است تلویزیون ۵۵ اینچی یک برند باکیفیت و مطمئن را بخرید.

رزولوشن نمایشگر؛ راهنمای خرید تلویزیون از ۷۲۰p تا ۸K

پیکسل‌ها بلوک‌های سازنده هر نوع نمایشگری هستند که تابحال دیده‌اید. اینها نقاط کوچکی هستند که در کنار هم ردیف‌ها و ستون‌های سازنده تصویر را تشکیل می‌دهند. این پیکسل‌ها فقط از نزدیک به صورت نقطه‌ای دیده می‌شوند و از دور یک تصویر کامل می‌سازند. پیکسل بیشتر به معنای تصویر واضح‌تر و جزییات بیشتر است و بنابراین پیکسل یا رزولوشن بیشتر همیشه بهتر است.

در ادامه رزولوشن‌های مختلف موجود در بازار را معرفی می‌کنیم تا بتوانید به کمک راهنمای خرید تلویزیون بهترین انتخاب را داشته باشید.

رزولوشن ۷۲۰p

تلویزیون ۷۲۰p از ۱۲۸۰ ستون و ۷۲۰ ردیف پیکسل برخوردار است. پس تلویزیون ۷۲۰p در مجموع ۹۲۱۶۰۰ پیکسل دارد (ضرب ستون و ردیف). این حداقل رزولوشن موجود در بازار یا همان HD است. این کمترین وضوحی است که می‌توانید در تلویزیون‌های امروزی پیدا کنید.

رزولوشن ۱۰۸۰p

این رزولوشن با نام فول اچ‌دی (Full HD) هم شناخته می‌شود. در حال حاضر این رزولوشن به عنوان استاندارد جهانی شناخته می‌شود و رایج‌ترین رزولوشن محسوب می‌شود. تلویزیون ۱۰۸۰p از ۱۹۲۰ ستون و ۱۰۸۰ ردیف پیکسل برخوردار است؛ یعنی دو برابر نمایشگرهای ۷۲۰p.

رزولوشن ۴K یا اولترا اچ‌دی

سطح بعدی رزولوشن تلویزیون، ۴K یا اولترا اچ‌دی است. این رزولوشن از ۳۸۴۰ ستون و ۲۱۶۰ ردیف پیکسل برخوردار است و به همین خاطر به این رزولوشن ۲۱۶۰p هم می‌گویند. با این رزولوشن در مجموع ۸۲۹۴۴۰۰ پیکسل خواهید داشت که برای تماشای تلویزیون فوق‌العاده است. این مقدار چهار برابر روزلوشن فول ‌اچ‌دی است و به همین خاطر به آن ۴K می‌گویند.

این رزولوشن که در حال حاضر بهترین انتخاب ممکن است، ابتدای ورود به بازار بسیار گران بود. اما اکنون محصولات ۴K با قیمت‌های مناسب هم به بازار عرضه شده است.

رزولوشن ۸K

تلویزیون‌های ۸K جدیدترین سطح رزلوشن هستند که به تازگی با دو تلویزیون Q900 سامسونگ و Z9 ال‌جی وارد بازار شده‌اند. این رزولوشن از ۷۶۸۰ ستون و ۴۳۲۰ ردیف پیکسل برخوردار است. یعنی کیفیت تصویر این تلویزیون‌ها چهار برابر روزولوشن ۴K است و تجربه تماشای تلویزیون را به شدت ارتقا می‌دهد. با این وجود محتوای بسیار محدودی با این رزولوشن وجود دارد. حداقل یک تا دو سال دیگر تا ورود ویدیوهای ۸K به سرویس‌های اینترنتی زمان باقیست و به همین خاطر توصیه نمی‌کنیم از ۴K بالاتر بروید.

کدام رزولوشن را بخرم؟

کیفیت پخش زنده تلویزیون، اچ‌ی است. کیفیت اولترا اچ‌دی هم روز به روز در دیسک‎های نمایش خانگی بیشتر می‌شود اما استاندارد رایج هنوز همان اچ‌دی است. اما سرویس‌های آنلاین مثل نتفلیکس و حتی یوتیوب حتی کیفیت ۴K هم دارند.

پس اگر می‌خواهید تلویزیونی بخرید که تا چند سال سطح اول کیفیت را برایتان تضمین کند، رزولوشن ۴K بهترین انتخاب است. البته اختلاف کیفیت فول اچ‌دی و اولتر اچ‌دی در نمایشگرهای بزرگ آنقدرها که انتظار دارید، محسوس نیست. به خصوص اینکه بیشتر محتوایی که در تلویزیون مشاهده می‌کنیم، فول اچ‌دی است.
اندازه تلویزیون هم روی رزولوشنی که انتخاب می‌کنید، موثر است. مثلا اگر می‌خواهید برای اتاق خواب یک تلویزیون ۳۰ اینچی بخرید، نباید سراغ کیفیت ۴K بروید چون در این سایز نمی‌توانید جزییات زیادی ببینید. پس هرچه اندازه تلویزیون کوچک‌تر باشد، رزولوشن هم باید کمتر بشود. رزولوشن ۴K برای تلویزیون‌های بالای ۴۰ اینچ مناسب است.

نرخ رفرش؛ هرچه سریعتر بهتر

نرخ رفرش تلویزیون که با واحد هرتز (Hz) نشان داده می‌شود، تعداد دفعات رفرش شدن تصویر صفحه در هر ثانیه را بیان می‌کند. نرخ رفرش استاندارد ۶۰ بار بر ثانیه یا ۶۰ هرتز است. با این وجود در صحنه‌های پرتحرک ، این مقدار می‌تواند باعث لرزان یا تار دیده شدن جزییات بشود (به خصوص در تلویزیون‎های LCD HD). به همین خاطر اکثر تولیدکنندگان این مقدار را دو برابر می‌کنند و محصولاتشان را با نرخ رفرش ۱۲۰Hz می‌سازند. البته این مقدار برای برخی مدل‌های پیشرفته به ۲۴۰Hz هم می‌رسد.

برخی مدل‌های جدید از نرخ فریم بالا یا HFR هم پشتیبانی می‌کنند. این تلویزیون‌ها هم نرخ رفرش بالاتری دارند و هم از محتواهایی با نرخ فریم بیشتر از ۶۰Hz پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی قرار است به زودی به پخش زنده و فیلم‌ها اضافه بشود و به همین خاطر یکی از مزایای جانبی مهمی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. اگر طرفدار مسابقات ورزشی هستید، به این قسمت راهنمای خرید تلویزیون دقت کنید: پشتیبانی از HFR لذت تماشای مسابقات زنده ورزشی بیشتر می‌کند.

گیمرها معمولا دنبال نرخ رفرش بالا هستند اما اگر از کنسول بازی استفاده می‌کنید، نرخ ۶۰Hz برایتان کافی خواهد بود. خروجی اکثر کنسول‌های بازی ۶۰ فریم بر ثانیه است و حتی بهترین تلویزیون‌ها برای گیمینگ با کیفیت ۴K هم نرخ رفرش کمتر از ۱۲۰ دارند.

نکته مهم: هرجا به عبارت نرخ رفرش قابل اجرا (effective refresh rate) باید مقدار را بر دو تقسیم کنید. یعنی تلویزیونی که نرخ رفرش قابل اجرای ۱۲۰ دارد، در واقع نرخ رفرشی معادل ۶۰ هرتز دارد.

پس اگر گیمر هستید، نرخ رفرش ۶۰ هرتز برایتان کافیست. اما اگر می‌خواهید تلویزیون تماشا کنید، انتخاب ایده‌آل نرخ رفرش ۱۲۰ است.

اتصالات و پورت‌های HDMI

این یکی جزو موارد فرعی راهنمای خرید تلویزیون است اما باید به آن دقت کنید. تعداد پورت‌های HDMI شاید در نظر اول مهم نیاید اما می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی تجربه کاربر بگذارد. تولیدکنندگان دوست دارند برای کاهش هزینه ساخت، تعداد پورت‌ها را کاهش بدهند اما مصرف‌کننده دنبال پورت‌های بیشتر است. فقط با اتصال یک سوندبار و یک کنسول بازی دوتا از پورت‌های HDMI پر خواهند شد. این در حالی است که اکثر مدل‎ها فقط سه پورت دارند!

اگر رزولوشن اولترا اچ‌دی را برای خرید تلویزیون انتخاب کردید، مطمئن شوید مدل انتخابی شما پورت HDMI 2.0 داشته باشد تا بتواند از منابع اولترا اچ‌دی در آینده پشتیبانی کند. در حال حاضر اکثر تلویزیون‌های ۴K فقط یک پورت برای پشتیبانی از محتوای ۴K دارند که با نام HDCP 2.2 شناخته می‌شود.

فرمت جدید HDMI 2.1 هم از سال ۲۰۱۹ به تلویزیون‌ها اضافه شده و کارایی اصلی خودش را برای محتوای ۸K نشان خواهد داد. با این وجود مزایای زیادی به تلویزیون‌های ۴K اضافه می‌کند. مهمترین مزیت آن هم افزودن قابلیت پشتیبانی از نرخ رفرش متغیر (VRR) است که نرخ رفرش تلویزیون را با نرخ فریم فناوری‌هایی مثل G-Sync انویدیا هماهنگ می‌کند. تطبیق نرخ رفرش تلویزیون با نرخ فریم منبع محتوا (همان کارت گرافیک کنسول یا PC)، حرکات روانتر و کیفیت بهتر را به ارمغان می‌آورد. همچنین نرخ فریم بیشتر برای ویدیوهای ۴K و داده‌های HDR غنی‌تر امکان شخصی‌سازی تنظیمات متناسب با کیفیت منبع را هم به شما می‌دهد.

در حال حاضر HDMI 2.0 فقط در محصولات ۲۰۱۹ ال‎جی دیده می‌شود که از استاندارد سریع‌تر برای هر چهار پورت HDMI استفاده می‌کند.

توصیه نهایی ما برای این بخش از راهنمای خرید تلویزیون اینست که باید دنبال حداقل چهار پورت HDMI باشید. اگر برایتان مقدور است فرمت HDMI 2.1 را هم در نظر بگیرید.

راهنمای خرید تلویزیون HDR

تلویزیون HDR بعد از تلویزیون اولتر اچ‌دی یکی از مهمترین ترندها است. به همین خاطر باید آن را به درستی بشناسید تا بتوانید انتخاب‌تان تحت تاثیر ترفندهای بازاریابی و تبلیغات قرار نگیرد.

HDR یکی از ویژگی‌های جدید تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی و مخفف عبارت محدوده دینامیکی بالا است. این عبارت به معنای توانایی ارائه رنگ‌های بیشتر، سطح کنتراست بالاتر و افزایش روشنایی است. این ویژگی با ارائه کنتراست بیشتر بین تصاویر روشن و تاریک روی صفحه و استفاده از رنگ‌های بیشتر، کیفیت تصویر بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. این ویژگی که به عنوان آپگرید فناوری ۴K ارائه شده به خوبی توانسته گام بلندی در افزایش کیفیت تلویزیون‌های ۴K بردارد.

تلویزیون‌های HDR جنبه‌های زیادی دارند؛ از مزایای آنها گرفته تا انواع نسخه‌های HDR. به همین خاطر این بخش از راهنمای خرید تلویزیون کمی طولانی خواهد بود. اگر حوصله توضیحات فنی و جزیی را ندارید، نتیجه‌گیری نهایی این بخش را بخوانید.

HDR چه چیزی به تلویزیون اضافه می‌کند؟

فناوری HDR می‌تواند با افزایش نور، کنتراست هر نوع تصویری را افزایش بدهد. کنتراست در واقع اختلاف بین روشن‌ترین سفید و تیره‌ترین سیاهی است که تلویزیون می‌تواند نمایش بدهد و معمولا با نسبتی شبیه به ۱:۲۰۰۰۰۰۰ نشان داده می‌شود. این مقدار یعنی قسمت‌های روشن ۲میلیون بار روشن‌تر از قسمت‌های تیره هستند.

روشنایی نمایشگرها معمولا با واحد نیت (nits) سنجیده می‌شود. تلویزیون‌های HDR با افزایش مقدار نیت هر تصویر، نسبت کنتراست بیشتری می‌سازند. این ویژگی بیش از همه در تلویزیون‌های LED خودش را نشان می‌دهد چون LEDها نمی‌توانند عمق تاریکی را به اندازه تلویزیون‌های OLED خوب به تصویر بکشند و برای رسیدن به عمق بیشتر به نسبت کنتراست بالاتر نیاز دارند.

تلویزیون‌های HDR استاندارد معمولا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیت روشنایی تولید می‌کنند اما حداکثر موجود در بازار خیلی بیشتر است. این رقم برای برخی از تلویزیون‌های پیشرفته به بیش از ۲۰۰۰ نیت هم می‌رسد. یکی از محصولات سونی حتی مرز ۱۰هزار نیت را هم رد کرده است!

تلویزیون HDR پالت رنگی گسترده‌تری نسبت به تلویزیون SDR دارد. فناوری HDR برای نمایش ویدیوها از تمام رنگ‌های قابل نمایش در تلویزیون استفاده می‌کند. بنابراین تصویری که در تلویزیون HDR می‌بینید، نزدیک‌ترین تصویر به حقیقت خواهد بود. همین استفاده حداکثری از رنگ‌های موجود باعث بهبود سایر ویژگی‌های تصویر مثل گرادیان هم می‌شود (جایی که دو سایه مختلف از یک رنگ با هم ترکیب می‌شوند).

انواع HDR

همانطور که قبلا گفتیم فناوری HDR فقط یک فرمت ندارد. در حال حاضر پنج فرمت HDR در بازار وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

HDR10

این اولین فرمت HDR نیست اما رایج‌ترین است. HDR10 از عمق رنگ ۱۰ بیتی استفاده می‌کند که قابلیت نمایش میلیون‎ها رنگ را فراهم می‌کند. در حال حاضر عمق ۱۰ بیتی برای فناوری HDR کافیست چون هیچ تلویزیونی برای نمایش عمقی بیشتر از این وجود ندارد.

میزان روشنایی فرمت HDR10 هم هزار نیت است و این یکی از بزرگترین محدودیت‎های این فرمت است چون قابلیت تلویزیون‌های HDR خیلی بیشتر از هزار نیت است.

دالبی ویژن

دالبی ویژن (Dolby Vision) نسبت به فرمت HDR10 قدیمی‎تر است. دالبی ویژن یک فرمت اختصاصی و تحت لیسانس شرکت Dolby Labs است. اگر آینده‌نگر باشیم، این فرمت انتخاب بهتری خواهد بود اما برای تلویزیون‎های فعلی هم مزیت‌های زیادی دارد. دالبی ویژن عمق رنگ ۱۲ بیت دراد که گستره رنگ‎‌های قابل نمایش را به چند میلیارد افزایش می‌دهد. روشنایی این فرمت هم ۱۰هزار نیت است که یعنی می‌تواند حداکثر توانایی بهترین تلویزیون‌ها را به نمایش بگذارد. البته تاکنون هیچ محتوای دالبی ویژن (یا سایر فرمت‌های HDR) به این مقدار نرسیده‌اند. با این وجود وقتی در سال‌های آینده به این محتوا برسیم، تلویزیون دالبی ویژن شما آن را نمایش خواهد داد.

کیفیت تصویر فرمت دالبی ویژن از HDR10 بیشتر است. اما به خاطر اینکه نوعی لیسانس تجاری است و تولیدکنندگان باید آن را بخرند، همه تلویزیون‎های HDR از آن پشتیبانی نمی‌کنند. این درباره محتواهای HDR هم صادق است و همه آنها با فرمت دالبی ویژن قابل نمایش نیستند.

HDR10+

همین محدودیت‎های دالبی ویژن گروهی از تولیدکنندگان به رهبری سامسونگ را به سوی طراحی یک فرمت HDR متن باز جدید سوق داد. فرمتی که نیاز به لیسانس نداشته باشد اما کیفیت دالبی ویژن را داشته باشد. این فرمت HDR10+ نام دارد و ویژگی متن باز بودن HDR10 و کیفیت بالای دالبی ویژن را با هم ترکیب کرده است.

این فرمت، مقدار روشنایی فرمت HDR10 را به ۴۰۰۰ نیت افزایش داده اما عمق رنگش همان ۱۰ بیت است. مثل دالبی ویژن از متادیتای دینامیک پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی که امکان نمایش رنگ‌ها و کنتراست دقیق‎تر در هر صحنه را فراهم می‌کند.

طراحان فرمت HDR10+ امیدوارند متن باز بودن به گسترش این فرمت کمک کنند و تولیدکنندگان محتواهای ویدیویی را به استفاده از آن ترغیب کند. در حال حاضر فقط سامسونگ، فیلیپس و پاناسونیک تلویزیون‎های سازگار با HDR10+ ساخته‌اند، فقط یکی از سرویس‌های استریم آمازون از آن استفاده می‌کند و فقط ۱۰۰ فیلم نسخه بلوری خودشان را با این فرمت روانه بازار کرده‌اند. همین نشان می‌دهد روند رشد و فراگیری فرمت HDR10+ خیلی کند است.

این سه مهمترین فرمت‌های HDR هستند و دو فرمت دیگر با نام‎های HLG و Advanced HDR بازار و کاربردهای بسیار کمی دارند. فرمت HLG مخصوص پخش تلویزیونی طراحی شده و فرمت Advanced HDR به کمپانی Technicolor تعلق دارد.

کدام فرمت HDR را انتخاب کنم؟

در حال حاضر همه مدل‌های تلویزیون HDR موجود در بازار می‌توانند فرمت HDR10 را نشان بدهند. این مزیت مهمی برای این فرمت محسوب می‌شود اما نباید کیفیت بالای دالبی ویژن را فراموش کرد. همین کیفیت بالا می‌توان ضامن پیشرفت سریع این فرمت در بازار تولید محتواهای ویدیویی باشد. توصیه نهایی ما به شما این است پشتیبانی از HDR را جزو فاکتورهای اولیه خرید تلویزیون قرار ندهید چون هنوز در بازار جا نیفتاده و محتوای زیادی هم برایش وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید تلویزیون HDR بخرید، دالبی ویژن بهترین فرمت است چون در کنار کیفیت بالا، سرعت رشد بهتری دارد.

اگر گیمر هستید باید بدانید کنسول‌های PlayStation 4 Pro، Xbox One S و Xbox One X از قابلیت پخش HDR در سرویس‌های مختلف پیشتیبانی می‌کنند.

راهنمای خرید تلویزیون LCD، LED و OLED

وقتی همه این ویژگی‌های ریز و درشت را کنار بگذاریم و بخواهیم دو تقسیم بندی اصلی ارائه کنیم، باید بگوییم در حال حاضر دو نوع تلویزیون داریم: LCD و OLED. تلویزیون‌های LCD که دو نوع LCD و LED LCD هستند و تلویزیو‌ن‌های OLED که با نام خمیده هم شناخته می‌شوند. در این بخش راهنمای خرید تلویزیون این سه نوع نمایشگر و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

تلویزیون‌های LCD و LED

 

سهم بزرگی از بازار تلویزیون به دو نوع LCD و LED اختصاص دارد. این تلویزیون‌های اچ‌دی و اولتر اچ‌دی از دیودهای نورافشان یا همان ال‌ای‎دی برای روشن کردن صفحه LCD استفاده می‌کنند و نازکی یکی از مهمترین ویژگی‌هایشان است. اکثر این تلویزیون‌ها بخشی از صفحه را روشن و بخش دیگر را تاریک می‌کنند تا ترکیب بهتری از روشنایی و تاریکی به نمایش بگذارند (این ویژگی با نام local dimming شناخته می‌شود).

این نوع تلویزیون‌ها با فناوری‎های مختلفی ساخته می‌شوند که مهمترین آنها نقطه کوانتومی و Full-array هستند. فناوری Full-array بک لایت یا نور پس‌زمینه را دقیق‎تر می‌کند و همین امکان نمایش تصاویر دقیق‌تر (صرف نظر از کنتراست) را فراهم می‌کند. این فناوری بیشتر برای تلویزیون‌های میان‌رده با قیمت متوسط استفاده می‌شود. فناوری نقطه کوانتومی آرایه رنگی گسترده‎تر و روشنایی بیشتری ارائه می‌دهد و همین آن را برای نمایش فرمت‌های HDR مناسب‎تر می‌کند.

یکی از نام‌های مربوط به این فناوری‎ها که زیاد به گوش می‌خورد، تلویزیون QLED است. اینها در واقع تلویزیون‎های LCD نقطه کوانتومی با بک‌لایت LED هستند و نباید با OLED اشتباه گرفته بشوند. استفاده از فناوری نقطه کوانتومی در ساخت این نمایشگرها به کاهش شکاف کیفیت بین تلویزیون‌های LED و OLED کمک می‌کند.

مزایای تلویزیون LCD و LED

  • قیمت‌های متنوع
  • مدل‌های اولترا اچ‌دی ارزان
  • نمایش بهتر تصاویر روشن زیر نور خورشید
  • کیفیت رو به رشد به لطف فناوری‌های نقطه کوانتومی و بک‌لایت full-array

معایب تلویزیون LCD و LED

  • اشکال در نمایش حرکات سریع
  • از دست دادن جزییات سایه‌ها به خاطر نداشتن پیکسل‌های تمام مشکی
  • محو شدن تصویر هنگام تماشای تلویزیون از کنار

تلویزیون‌های OLED

 

برخی از مهمترین مشکلات تلویزیون‌های LCD و LED در این نوع تلویزیون برطرف شده است. تلویزیون OLED در قسمت بک‌لایت از یک لایه LED ارگانیک استفاده می‌کند که در مقیاس پیکسل کنترل می‌شوند و قابلیت نمایش سیاه مطلق و سطوح کنتراست چشمگیر را دارند.

قابلیت‌های این نوع تلویزیون در رزولوشن ۴K و سایزهای بزرگ (بیشتر از ۵۰ اینچ) بهتر نمایش داده می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید تلویزیون OLED دارید، سعی کنید سایزهای بزرگتر را انتخاب کنید.

مزایای تلویزیون OLED

  • بهترین کیفیت تصویر
  • رنگ‌های زنده و واقعی
  • عمیق سیاه بیشتر، جزییات سایه بیشتر و کنتراست بهتر نسبت به LCD
  • حفظ کیفیت تصویر هنگام تماشای تلویزیون از کنار

معایب تلویزیون OLED

  • قیمت بالا
  • روشنایی اوج کمتر نسبت به LCD
  • عدم اطمینان درباره نحوه کارایی تلویزیون در حفظ کیفیت تصویر در طول سالیان متمادی

همانطور که خودتان فهمیدید، تلویزیون OLED قطعا از نظر کیفیت بهترین انتخاب است. این نوع تلویزیون با نمایش عمق سیاه بیشتر و کاهش زمان واکنش و تاخیر در نمایش جزییات و حرکات سریع بهتر عمل می‌کند. زاویه‌های دید گسترد‎ه‌تری را هم در اختیارتان قرار می‌دهد و از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر است. اینها باعث برتری کیفی آن نسبت به LCD و LED می‌شود اما این نوع تلویزیون‌ها هم برتری‌های مهمی دارند. سایزهای متنوع‌تری دارند، در نمایش نور بهتر عمل می‌کنند، عمر و دوام بالای آنها اثبات شده‌ و قیمت‌شان به صرفه است.

پس اگر مشکل بودجه ندارید و تلویزیون کوچک نمی‌خواهید، حتما OLED بخرید. اما اگر می‎خواهید با صرف هزینه کمتر نزدیک‌ترین کیفیت به OLED را تجربه کنید، فناوری نقطه کوانتومی بهترین انتخاب است.

تلویزیون هوشمند

قابلیت اتصال به اینترنت چیزی است که یک تلویزیون را به تلویزیون هوشمند تبدیل می‎کند. تلویزیون‌های هوشمند وای فای داخلی و پورت اترنت دارند تا بتوانید از آنها برای پخش ویدیو و بازی آنلاین استفاده کنید. این اتصال به اینترنت قابلیت استفاده از سرویس‎های استریم آنلاین داخلی و خارجی را به شما می‌دهد که مستلزم پرداخت هزینه جداگانه هستند.

چیزی که درباره تلویزیون‎های هوشمند بیش از همه اهمیت دارد، تعداد اپلیکیشن‎های در دسترس است. به همین خاطر اکثر تلویزیون‌های هوشمند اپ استور مخصوص خودشان را دارند. در حال حاضر دو سیستم عامل اندروید و Roku بیشترین اپلیکیشن‌های فعال را دارند.

هر تلویزیون هوشمند سیستم عامل مخصوص خودش را دارد. هر کدام از این سیستم عامل‌ها هم مزایای مخصوص خودشان را دارند. مثلا سیستم عامل Tizen سامسونگ خیلی سریع است و قابلیت تشخیص خودکار دستگاه‌های متصل را دارد. سیستم عامل WebOS تلویزیون‎های ال‌جی بهترین رابط کاربری را دارد. سیستم عامل اندروید سونی هم از گوگل اسیستنت پشتیبانی می‌کند و امکان پخش ویدیو از گوشی و تبلت اندرویدی را به شما می‌دهد.

هوشمند بودن و قابلیت اتصال به اینترنت به یکی از استاندارهای ساخت تلویزیون تبدیل شده است. به همین خاطر امروزه اکثر تلویزیون‌ها از این ویژگی برخوردار هستند و امکان تماشای محتوای آنلاین ۴K و HDR را به شما می‌دهند. به همین خاطر نباید این ویژگی را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی خرید تلویزیون در نظر بگیرید.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست، محدوده روشنایی قابل نمایش به وسیله تلویزیون را نشان می‌دهد. نسبت کنتراست بیشتر به معنای نمایش بهتر سایه‎‌ها و در نتیجه جزییات بیشتر است. اما نحوه اندازه‌گیری این نسبت توسط تولیدکنندگان متفاوت است و این چیزی است که در این بخش راهنمای خرید تلویزیون به آن می‌پردازیم.

وقتی هر تولیدکننده از روش خودش برای اندازه‌گیری نسبت کنتراست استفاده می‌کند، یعنی مقایسه بین نسبت‌ها فقط میان محصولات همان برند معتبر است. مثلا شما نمی‌توانید نسبت کنتراست سامسونگ را با ال‌جی مقایسه کنید چون نسبت‌های آن دو مدل با روش‌های متفاوتی اندازه‌گیری شده‌اند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم هنگام خرید تلویزیون این نسبت را نادیده بگیرید و به جایش به نمایش عمق سیاه بیشتر و حداقل هاله دور قسمت‎های با کنتراست بالا باشید.

سوندبار بخرید

این راهنمای خرید تلویزیون به شما کمک می‌کند بهترین مدل با قیمت مورد نظرتان را پیدا کنید. اما آن مدل هم کیفیت صدای پایینی خواهد داشت. تلویزیون‎های امروزی نازک هستند و بنابراین جایی برای اسپیکر ندارند. این یعنی برای افزایش کیفیت صدا به تجهیزات جانبی نیاز دارد.

برای افزایش کیفیت صدای تلویزیون هم دو انتخاب دارید: خرید سیستم صوتی فراگیر یا خرید سوندبار. ما دومی را پیشنهاد می‌کنیم چون فضای کمتری می‌گیرد و ارزانتر است. برخی از مدل‌های جدیدتر سوندبار آنقدر نازک هستند که زیر تلویزیون جا می‌گیرند.

سوندبارها با کیفیت صدای بالا و سینمایی، لذت صدای دالبی را با تصاویر اچ‌دی و اولتر اچ‌دی ترکیب می‌کنند. حتی مدل‌هایی هستند که کیفیت صدای دالبی دات دارند. اگر قصد خرید سوندبار دارید، می‌توانید مدل‌های موجود در فروشگاه آرادمگ را با هم مقایسه کنید.