آینده مایکروسافت برپایه کدهای گوگل شکل خواهد گرفت!

آینده مایکروسافت با گوگل گره خورده است

آینده مایکروسافت با معرفی هر محصول جدید، جالب‌تر و متنوع‌تر به نظر می‌رسد. سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولاتی که در کنفرانس اکتبر این کمپانی معرفی شدند، نکات قابل توجه زیادی داشتند. یکی از مهمترین نکات هم معرفی گوشی مایکروسافت با سیستم عامل اندروید بود. به نظر می‌رسد گوگل در آینده محصولات مایکروسافت نقش مهمی خواهد داشت. با آرادمگ همراه باشید تا این موضوع را با هم بررسی کنیم.

کنفرانس اکتبر مایکروسافت و محصولاتی که در آن معرفی شدند، هنوز در صدر اخبار هستند. گوشی اندرویدی Surface Duo یکی از این محصولات است که نظر سخنگوی گوگل درباره آن بسیار جالب است: «ما برای ورود مایکروسافت به پلتفرم اندروید هیجان‌زده هستیم. می‌خواهیم با همکاری بین دو کمپانی، بهترین‌ها را برای کاربران رقم بزنیم.»

ترجمه این اظهار نظر: «ما بردیم!»

از زمان ترک بازار گوشی هوشمند توسط مایکروسافت منتظر بودیم تا ببینیم ساتیا نادلا (مدیر عامل فعلی) برای آینده مایکروسافت چه برنامه‎ای دارد و استراتژی موبایل کمپانی را به کدام سو هدایت می‌کند. پاسخ مایکروسافت تمرکز روی لایه اپلیکیشن و خدمات به جای لایه سیستم عامل است.

اگر بخواهید همین حالا می‌توانید یک گوشی اندروید مایکروسافتی شده داشته باشد. Office، Outlook و لانچر مایکروسافت را روی گوشی نصب کنید و آن را به OneDrive وصل کنید. گوشی شما شاید برای مایکروسافت نباشد اما پرکاربردترین قسمت‌هایش حضور خواهد داشت.

مایکروسافت ابتدا قصد همکاری با سامسونگ را داشت تا نسخه مایکروسافتی شده سری گلکسی را روانه باز کند. برنامه این بود که مایکروسافت طراحی لایه سیستم عامل گوشی را برعهده داشته باشد (Galaxy Note 10 را با سیستم عامل ویندوز تصور کنید). شاید سامسونگ بهترین انتخاب بود چون بیشتر از هر کمپانی دیگری در دنیا، گوشی هوشمند می‌فروشد و می‌توانست آینده مایکروسافت را تضمین کند. اما چیزی که مایکروسافت می‌خواست، کنترل بیشتر روی تجربه کاربر بود.

گوشی Surface Duo نتیجه این رویکرد است. این گوشی هوشمند پلی استور گوگل قرار دارد که ساده‌ترین راه برای دسترسی به هزاران اپلیکیشن است. مهمتر اینکه پلی استور گوگل شامل خدمات موبایل گوگل نیز هست؛ یعنی خدمات مازاد بر اندرویدی که توسط گوگل ارائه می‌شود. این خدمات گستره وسیعی دارند و همه چیز از جمله آپدیت‌های امنیتی تا کنترل نوتیفیکیشن‌ها در آنها پیدا می‌شود.

همه اینها یعنی نسخه اندرویدی که مایکروسافت در نظر دارد، مثل Fire OS آمازون یک فورک جدید اندروید نخواهد بود. از مشکلات مربوط به پارگی هم خبری نخواهد بود. پیروزی بزرگ گوگل همینجا نهفته است.

البته هنوز نمی‌دانیم گوگل چقدر در آینده مایکروسافت نقش دارد و این پیروزی چقدر بزرگ است. گوگل اکثر سازندگان گوشی همراه را مجبور کرده هم پلی استور و هم مجموعه کامل اپلیکیشن‌هایش را روی محصولاتشان قرار بدهند. آیا مایکروسافت را هم مجبور می‌کند به جای Outlook از Gmail در گوشی هوشمندش استفاده کند؟ فراموش نکنیم گوگل دوست دارد اپلیکیشن‌هایش در محصولات سایر کمپانی‌ها درست روی صفحه هوم و پوشه‌ای با نام Google قرار بگیرد.

همه اینها به کنار؛ بدون اکانت گوگل نمی‌توانید از اپلیکیشن‎های پلی استور استفاده کنید یا آپدیت‌های خدمات موبایل گوگل را دریافت کنید. اکانت گوگل برای عملکرد سالم و صحیح گوشی اندرویدی ضروری است. این یعنی کاربران Surface Duo باید از اکانت گوگل و مایکروسافت به صورت همزمان استفاده کنند.

این الزامات گوگل درباره مایکروسافت هم صدق خواهد کرد یا نادلا موفق شده از گوگل امتیازات ویژه بگیرد؟ این پرسش‎ها آینده مایکروسافت را روشن می‌کنند اما پاسخ به آنها ساده نیست. گوگل و مایکروسافت در برابر این پرسش‌ها فقط اطلاعات موجود در بیانیه‌هایشان را تکرار می‌کند. گوشی مایکروسافت هم تا سال ۲۰۲۰ به بازار نخواهد آمد و بنابراین کس دیگری هم نمی‎تواند جوابی پیدا کند.

ساتیا نادلا در مصاحبه با نشریه Wired، دنیای جدیدی که در آن مایکروسافت گوشی اندرویدی می‌سازد را اینطور توصیف کرده:

«سیستم عامل دیگر برای ما مهمترین لایه نیست … مهمترین چیز برای ما مدل اپلیکیشن و تجربه است. اینکه توسعه‌دهندگان چطور برای Duo و Neo برنامه بنویسند مهمتر از ساخت اپلیکیشینی اندرویدی یا ویندوزی خواهد بود. چون اینها در نهایت بخشی از مایکروسافت گراف خواهند بود.»

اگر اظهار نظرهای نادلا در چند سال گذشته را دنبال نکرده باشید، حتما برایتان عجیب است که مدیر عامل مایکروسافت از سیستم عامل حرفی نزده باشد. اما برنامه مایکروسافت همین است. البته که ویندوز کنار گذاشته نمی‌شود (حتی نسخه جدیدش با نام ویندوز ۱۰X هم معرفی شده) اما استفاده از سرویس‎هایی مثل آفیس برای این کمپانی مهمتر است.

مایکروسافت از اعلام اینکه سیستم عامل دیگر اولویت اولش نیست، خوشحال به نظر می‌رسد. اما این چیزی از پیروزی گوگل کم نمی‌کند. در حال حاضر اندروید پرکاربردترین سیستم عامل جهان است. حالا که مایکروسافت وارد این بازی شده، این چیرگی قویتر از قبل می‌شود و به گوگل کمک می‌کند راهش را به آینده مایکروسافت و درون مایکروسافت گراف باز کند.

مهمترین نکته هم اینست که حالا دوتا از مهمترین دارایی‌های مایکروسافت به فناوری گوگل وابسته‌اند: سیستم عامل موبایلی و مرورگر وب. مایکروسافت بخشی از پروژه گجت‌های جدیدش را به گوگل برون‌سپاری کرده و گوگل از این تصمیم راضی است.

همکاری با گوگل نشان می‎دهد مایکروسافت به جای رقابت و بازی برد-باخت، همکاری و بازی برد-برد را انتخاب کرده است. فکر می‌کنید این تصمیم چه تاثیری بر آینده مایکروسافت خواهد داشت؟ نظرتان را با آرادمگ در میان بگذارید.