دانشمندان نگران هستند: ارتش بیولوژیک پنتاگون از حشرات ناقل ویروس

پروژه نگران کننده حشرات ناقل ویروس پنتاگون
پروژه نگران کننده حشرات ناقل ویروس پنتاگون

در برنامه ی جدید پنتاگون حشراتی ناقل نوعی ویروس می شوند که ادعا شده است می توانند با انتقال به محصولات غذایی، امنیت آن ها را تامین سازند. اما دانشمندان معتقد هستند که برنامه ی پنتاگون برای تجهیز کردن این حشرات به ویروس، در حقیقت یک سلاح بیولوژیکی و ارتش بیولوژیک پنتاگون است که زمان استفاده ی آن سرانجام از راه خواهد رسید.

برنامه ی فوق Insect Allies نام دارد

ویروس هایی که قابلیت اصلاح و دستکاری ژنتیکی دارند، در برنامه ی پنتاگون به حشرات ناقل اضافه می شوند. چنین برنامه هایی بارها در مزارع آمریکا مورد تست قرار گرفته و بسیار کاربرد نیز داشته اند. اما این بار دانشمندان نگران هستند که پروژه ی تحقیقاتی جدید پنتاگون در واقع یک سلاح بیولوژیکی باشد.

مدیریت مزارع با حشرات ناقل ویروس های اصلاح کننده ی ژنتیک

در شرایطی که در یکی از مزارع خشکسالی غیرمنتظره یا حمله ی ناگهانی پاتوژنی صورت بگیرد، حشرات ناقل ویروس های ژنتیکی می توانند در مزرعه روی سرعت رشد گیاهان تاثیر بگذارند. به این شکل محصولات کشاورزی مزرعه با دخالت حشرات ناقل و دستکاری ژنتیکی در مقابل از بین رفتن، در امان خواهند ماند.

ارتش بیولوژیک پنتاگون
ارتش بیولوژیک پنتاگون

طبق چیزی که در وب سایت Darpa آورده شده است، این حملات به واقع به شکل درمانی هدفمند، می توانند مزارع را در مقابل آفت ها، سیل، خشکسالی و … ایمن سازند. اما این بار به نظر می رسد که برنامه ی بحث برانگیز پنتاگون چیزی ورای ایمن سازی مزارع است. میزان اطلاعاتی که اکنون از این پروژه در دست می باشد، نشان می دهد ویروس انتقال پیدا کرده به حشرات قابلیت اقدام تهاجمی به شکل یک ارتش بیولوژیکی دارد.

قابل توجه است که تعداد زیادی از اعضای جامعه ی علمی نسبت به نیت پنتاگون مشکوک هستند. ۵ام اکتبر ۲۰۱۸ نامه ای در مجله ی Science منتشر شد. در این نامه یک تیم متشکل از پنج داشمند ابراز نگرانی کرده بودند که پروژه ی اخیر پنتاگون می تواند به راحتی به عنوان یک سلاح بیولوژیک مورد سوء استفاده قرار بگیرد. این ۵ دانشمند از جامعه ی جهانی خواستند که چشم خود را بر فعالیت های پنتاگون باز کند.

دقت داشته باشید توجیه هایی که پنتاگون ارائه کرده است، به حد کافی روشن نیستند. می پرسیم چرا آن ها از حشرات استفاده می کنند؟ در حالی که می توانند به جای حشرات از سیستم های اسپری مستقیم بهره بگیرند!

این فوق العاده واضح است. اگر تاریخ را درست به یاد بیاوریم، استفاده از حشرات به عنوان یک خط حامل ویروس های کشنده، از زمره حملات بیولوژیک کلاسیک محسوب می شود. این فرمول تازه ای نیست که پنتاگون در پوشش حمایت از مزارع و کشاورزی دنبال می کند.

ارتش بیولوژیک پنتاگون
ارتش بیولوژیک پنتاگون

اما مدیر برنامه ی Insect Allies پنتاگون موضع دیگری اتخاذ کرده است. او ماجرا را این طور توضیح می دهد که هر زمانی که شما یک تکنولوژی جدید و انقلابی را توسعه می دهید، پتانسیل هر دو روی سکه را در آن خواهید یافت. هر دو جهت دفاع و حمله!

وی به واشنگتن پست گفته است اما این چیزی نیست که ما انجام می دهیم. ما قصد داریم ویژگی های مثبتی را به گیاهان زیر کشت اضافه کنیم. به این منظور که اطمینان حاصل کنیم امنیت غذایی مان تامین می شود، زیرا امنیت ملی ما در گرو امنیت زنجیره ی غذایی است.

طرح فوق هنوز در مراحل اولیه ی توسعه قرار دارد و این طور که گفته می شود چهار موسسه ی تحقیقاتی آمریکایی روی آن کار می کنند. این موسسات بویس تامپسون، دانشگاه ایالتی پن، دانشگاه اوهایو و دانشگاه تگزاس می باشند.

مدیر اجرایی پروژه ی اخیر پنتاگون به واشنگتن پست گفته است که این پروژه به تازگی نخستین مرحله ی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. به گفته ی این مقام مسئول از پنتاگون، آزمایشات بعدی مشخص خواهد کرد که آیا تکنولوژی وارد شده با حشرات ناقل ویروس می تواند مزارع آمریکا را مدیریت سازد یا خیر؟

ما و عده ی زیادی از دانشمندان همچنان متحیر و نگران هستیم که اگر پنتاگون بخواهد از این حشرات ناقل ویروس در فرم سلاح بیولوژیک استفاده کند، چه فاجعه ای در پیش خواهد بود…

سمیرا نقیبی
کارشناسی ریاضی محض خواجه نصیر/ چندین سال سابقه کاری در سرپرستی فروش محصولات شبکه داشتم و از سال 93 به بعد سفر هیجان انگیز به دنیای بی انتهای تولید محتوا و سئو برای من آغاز شد. به تکنولوژی، گردشگری، بهداشت و سلامت و هر چیز زمینی و آدمیزادی علاقه مند هستم...