خرید گوشی دست دوم و نکاتی که باید به آن توجه کنید

خرید گوشی دست دوم
خرید گوشی دست دوم

تلفن های همراه هوشمند، عموما جزو کالاهای گران قیمت هستند. با این حال اگر به دنبال آخرین نسخه از تلفن همراه نباشید؛ خرید گوشی دست دوم می تواند نقش قابل توجهی در کاهش هزینه های شما داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به چند نکته مهم در هنگام خرید گوشی دست دوم اشاره کنیم.

تلفن همراه دست دوم چیست؟

به طور کلی تلفنهای نوسازی شده یا دست دوم در دو گروه طبقه بندی می شوند. دسته ی اول آن گروهی از تلفن هایی هستند که توسط مشتریان به شرکت ها بازگشت داده شده اند زیرا معیوب و یا دارای نقصی جزئی بوده اند، این گروه از تلفن های همراه هوشمند پس از بررسی اصلاح می شوند و پس از رفع نقص مجددا به فروش گذاشته می شوند و یا گروه دوم گوشی های هوشمندی که توسط مالک قبلی آنها فروخته شده اند. به طور کلی گوشی های هوشمند دست دوم چه از گروه مرجوعی های شرکت سازنده باشند چه مالک دیگری داشته باشند عموما با بسته بندی ارائه نمی شوند و یا ممکن است شامل تمام لوازم جانبی همراه نباشند. گاها ممکن است شرکت، گارانتی ای برای آن ها در نظر بگیرد اما اگر از شخص خریداری شده است نیاز است که با او در مورد ضمانت مذاکره و توافق کنید.

خرید گوشی دست دوم
خرید گوشی دست دوم

درجه کیفی تلفن های همراه دست دوم

معمولا خرید گوشی دست دوم از گروه اول که تلفن های مرجوعی شرکت ها هستند، توصیه می شود چرا که عموما عیب آن ها اصلاح شده است و گارانتی دارند اما پیدا کردن چنین تلفن های همراهی کمی دشوار است.
اما تلفن های دست دوم در بین خرده فروشان را از نظر کیفی در ۳ دسته طبقه بندی می کنند:
درجه A – تلفن های هوشمند همراهی که در این دسته قرار می گیرند، جدید و نو به نظر می رسند یا فقط دارای علائم بسیار جزئی از خراش یا سایش هستند.
درجه B – تلفن های هوشمند همراه دست دوم اما ممکن است دارای خراش، تراشه یا اشکال دیگر از نظر ظاهری باشند که مشهود هستند اما خیلی مسئله مهمی نیست.
درجه C – در آخرین درجه کیفی گوشی های دست دوم هوشمند همراه، علائم سایش و آسیب بدنه به طور واضح مشخص است و تشخیص دست دوم بودن آن ها برای دیگران کار دشواری نیست.

ضمانت نامه، کلید خرید گوشی دست دوم

جدا از آن که هنگام خرید گوشی تلفن همراه می بایست به طور کامل گوشی را از هر نظر بررسی کنید اما پس از خرید، یکی از مهم ترین نکات در هنگام خرید گوشی دست دوم داشتن ضمانت نامه است، چه از شرکت خریده باشید چه از خرده فروش، داشتن ضمانت نامه به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکلی که از قبل وجود آن ذکر نشده است، بتوانید از حق خود دفاع کنید.
اگر تلفن همراه هوشمند خود را از شرکت ها تهیه کرده باشید معمولا طول مدت ضمانت یک سال خواهد بود و می توانید در این مدت در صورت بروز مشکل به شرکت مراجعه کنید. ضمانت در مورد خرده فروشان کمی متفاوت است و زمان و نوع آن به توافق میان خریدار و فروشنده باز می گردد و مدت زمان آن ها معمولا از ضمانت شرکت ها کوتاه تر است و بستگی به درجه ی کیفی هنگام خرید نیز دارد. البته گاهی ممکن است فروشنده تلفن را برای مدتی به عنوان تست در اختیار شما قرار دهد و پس از گذشت مدت زمانی، مسئولیتی در قبال خرابی یا مشکلات آن برعهده نگیرد. بدیهی است در صورت خرید از خرده فروشان و اشخاص حقیقی همه چیز نسبی بوده و به توافق میان طرفین بستگی دارد.

خرید گوشی دست دوم
خرید گوشی دست دوم

در هنگام خرید گوشی دست دوم چقدر سود می کنم؟

میزان صرفه جویی اقتصادی شما در خرید یک گوشی دست دوم کاملا بستگی به گوشی مورد نظر و توافق انجام شده بین طرفین دارد. اگرچه با وجود بالا پایین رفتن مداوم قیمت ها، این نوع خرید نیز نوعی ریسک اقتصادی است اما به طور کلی اگر بتوانید گوشی دست دومی از کالای مرجوعی شرکت ها و یا از گروه کیفی A خرده فروشان، برای خرید با قیمت مناسب و ضمانت کافی پیدا کنید تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد.

چه زمانی برای خرید گوشی های دست دوم بهتر است؟

اگر چه نمی توان زمان مشخصی را مناسب دانست ولی به طور کلی می توانید گوشی های دست دوم را در تمام طول سال تهیه کنید. اما می توان گفت درست بعد ازعرضه شدن مدل جدیدی از گوشی های تلفن همراه،اکثر مردم به فکر فروش گوشی های قدیمی خود و خرید مدل های جدید تلفن همراه هستند و می توان گفت این بازه بهترین زمان برای پیدا کردن گوشی های خوب با کیفیت عالی و قیمت مناسب است چرا که بسیاری از مردم تنها در تلاش برای خلاص شدن از گوشی قبلی و امتحان تلفن همراه هوشمند جدید هستند.در مجموع اگر به دنبال صرفه جویی اقتصادی هستید لازم است دائما به هوش بوده و اخبار عرضه تلفن های همراه را رصد کنید.

 

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید گوشی – نکات کلی که باید در نظر بگیرید