ویندوز ۱۰X چیست و محصولات مایکروسافت را به کجا خواهد برد؟

معرفی ویندوز 10X

از کنفرانس اکتبر مایکروسافت، بیشتر محصولات جدید و هیجان‌انگیز در ذهن‌ها مانده. اما در این کنفرانس یک نسخه دیگر از سیستم عامل مایکروسافت هم معرفی شد. ویندوز ۱۰X که با نام مستعار ویندوز لایت هم شناخته می‌شود. این نسخه مایکروسافت برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و با سرفیس نئو عرضه خواهد شد. اما همین حالا هم رازهای زیادی درباره آینده مایکروسافت را فاش کرده است. با آرادمگ همراه باشید و همینجا هر چه که باید بدانید را بخوانید.

خلاصه که بکنیم، ویندوز ۱۰X اولین گام مایکروست در راستای همه جایی کردن سیستم عامل ویندوز است. روی ایکس باکس، روی لپ تاپ و شاید دوباره روی گوشی هوشمند. این سیستم عامل جدید برپایه هسته اصلی ویندوز ۱۰ ساخته شده که با نام Windows Core OS شناخته می‌شود.

اطلاعات رسمی درباره Core OS بسیار محدود است اما می‌توان آن را مبنای اصلی نسل بعدی ویندوز دانست. ویندوزی که بخش‌های مهم آن جداسازی شده تا مایکروسافت بتواند سیستم عامل مورد نیاز گجت‌های مختلف را برپایه آن توسعه بدهد.

این گجت‌ها می‌توانند هر چیزی باشند؛ مثلا هدست واقعیت افزوده یا تبلت با نمایشگر دوگانه. مایکروسافت هم به لطف Windows Core OS دیگر لازم نبود طراحی سیستم عامل برای این گجت‌ها را از نو شروع کند و ویندوز ۱۰X را برپایه هسته موجود توسعه داده است.

Windows Core OS در راستای برنامه‌های پلتفرم عمومی ویندوز (UWP) قرار دارد و طوری طراحی شده که روی انواع سخت‌افزارها قابل استفاده باشد. این یعنی کد شیرینگ که چند سال اخیر بین ایکس باکس و ویندوز ۱۰ برقراره بوده، می‌تواند به دستگاه‌های بیشتر تعمیم پیدا کند.

مهمتر از همه ماژولار بودن Windows Core OS است. به این ترتیب مایکروسافت می‌تواند جزییات اضافه (مثل پشتیبانی از برنامه‌های Win32) که در Core OS وجود ندارند را به سیستم عامل اضافه کند. کاری که مایکروسافت برای ویندوز ۱۰X هم انجام داده است. وقتی سیستم عامل اینطور ساخته بشود کاربر می‌تواند در صورت عدم نیاز، اجزای Win32 را غیرفعال کند. چیزی که عمر باتری تبلت‎های تاشوی مایکروسافت را افزایش می‌دهد.

یکی از مدیران مایکروسافت درباره این روش طراحی نوشته: «ما همه چیز را پاک نکردیم تا ساخت سیستم عامل جدید را از نو شروع کنیم. رویکرد ما به تکامل رساندن مسیری است که در چند سال گذشته با ویندوز ۱۰ طی شده است.»

ویندوز ۱۰X به طور خاص برای گجت‎‌های جدید با نمایشگر دوگانه مایکروسافت طراحی شده و حداقل فعلا به برای دستکتاپ یا لپ‌تاپ ارائه نخواهد شد. این سیستم عامل طوری طراحی شده که کاربر بتواند با دو نمایشگر کنار هم کار کند و آنها را با هم ادغام کند. در عین حال یک رابط کاربری بصری هم داشته باشد تا برای کاربران قبلی ویندوز آشنا بماند.

تا اینجا فقط پیش نمایش ویندوز ۱۰X را دیدیم اما برخی از قابلیت‌هایش هم منتشر شده است. در این نسخه ویندوز اگر در Outlook روی لینکی کلیک کنید، لینک در نمایشگر دوم باز می‌شود نه نمایشگر فعلی. چیزی شبیه تاچ‌بار مک هم به سیستم عامل اضافه شده که WonderBar نام دارد و به محض شناسایی کیبورد بلوتوثی فعال خواهد شد.

مایکروسافت در کنار Windows Core OS، روی توسعه پروژه‌ای به نام CShell (پوسته ترکیب شونده) هم کارمی‌کند. این پروژه روی یک رابط کاربری تمرکز دارد که با هر نمایشگر در هر سایزی سازگار می‌شود. ضمن اینکه کیفیت آن از حرکت دستگاه‌های سرفیس بین دو حالت تبلت و دسکتاپ بهتر خواهد بود. در این پروژه هم مثل Core OS قرار است با تغییر گجت، بخش‌های مختلف UI فعال و غیرفعال بشوند. تصمیمی که بیش از همه به کار گجت‌های تاشو می‌آید.

ویندوز ۱۰X هنوز یک پروژه در حال انجام است. درست به همین خاطر سرفیس Duo اساسا با اندروید کار می‌کند و فقط شمه‌هایی از ویندوز دارد. این ویندوز می‌خواهد همین مشکل را حل کند. مایکروسافت می‌خواهد هم تجربه نهایی برای کاربر آشناتر باشد و هم توسعه آن برای مهندسان و طراحان اپلیکیشن ساده‎تر بشود.

احتمالا دل، اچ پی، لنووو و ایسوس هم گجت‌های ویندوز ۱۰X تولید خواعند کرد اما حداقل یک سال باید صبر کنید. پس Windows Core OS و نسخه جدید ویندوز زمان زیادی برای توسعه بیشتر دارند. البته هر تغییری که روی هسته ویندوز ایجاد می‌شود، برای یک گجت مخصوص است و مایکروسافت گفته ۱۰X برای دستکتاپ و لپ‌تاپ عرضه نخواهد شد.

همه اینها جذابیت کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت در ماه می را بیشتر می‌کند. در این کنفرانس ویندوز ۱۰X و فناوری‌های هسته آن را بهتر خواهیم شناخت. اگر می‌خواهید بدانید مایکروسافت برای سایر گجت‌هایش چه سیستم عامل‌هایی خواهد ساخت هم باید تا ماه می صبر کنید. هولولنز ۲ و مایکروسافت ۲X گجت‌هایی هستند که برای توسعه نرم‌افزارهایشان از Windows Core OS استفاده شده است.