از آنجایی که کنسولهای محبوب PlayStation 4 و PS4 Pro سونی به پایان چرخه عمر خود میرسند و نسل جدید کمکم قرار است به شروع خود نزدیک شود، این سوال پیش میآید که چه بر سر PlayStation VR خواهد آمد؟
کنسولهای جدید جایگزین دستگاههای امروزی خواهند شد و سونی اخبار و جزئیاتی پیرامونPlayStation 5 منتشر کرده است. آیاPlayStation VR 2 جایگزین دستگاه واقعیت مجازی نسل جاری خواهد بود یا سونی برنامههای متفاوتی در این راستا دارد؟
اگرچه در سال ۲۰۱۶ سونی با معرفی مدلCUH-ZVR2 که بهینه شدهی PSVR بوده و از نظر هدفونها و اتصالات بهبودهایی یافته بود، یک قدم روبه جلو برداشت اما برای وارد شدن به نسل جدید به تغییرات بسیار بزرگتری نیاز است. PlayStation VR 2.0 باید خیلی قویتر بوده و از سختافزار پیچیدهتری برخوردار باشد تا بتواند همتای مناسبی برای کنسولهای نسلهای آینده از نظر رزولوشن، کیفیت پیکسل و رفرشریت نام بگیرد و ظرفیتهای بالاتری ارائه دهد.
حال سوال اصلی اینجاست که سونی چه تغییراتی برای نسل جدید دستگاه واقعیت مجازی خود در نظر گرفته است. آیا امکاناتی مانند ردیابی ۶DoF اضافه کرده یا مانند هدستهای HTC Vive و Oculus Rift آنرا به مدل بیسیم ارتقا خواهد داد؟ همه چیز به کیفیت و پیکسل تصویر خلاصه نشده و وجود امکانات مختلف و قابلیتهای ویژه برای یک دستگاه هوشمند در بازار رقابت بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مطلب به شایعاتی پیرامون PlayStation VR 2 میپردازیم و نگاه میکنیم که چه چیزهایی، از کیفیت تصویر و تاریخ انتشار گرفته تا سرعت اتصال و امکانات ممکن است در سالهای آینده تغییر کنند.
تاریخ انتشار PlayStation VR 2
تقریبا شکی نیست کهPlayStation VR 2 قرار است همتای کنسول PlayStation 5 باشد. و تا جایی که مشخص است تا اواسط سال ۲۰۲۰ خبری از کنسول نسل جدید سونی نخواهد بود. به همین روی از آنجایی که سونی به صورت رسمی تاریخ انتشاری برای PlayStation 5 وPlayStation VR 2 تعیین نکرده است، پیشبینی زمان عرضه و معرفی آنها کار دشواری است. اگرچه سونی تایید کرده که در سال ۲۰۱۹ قرار نیست PlayStation 5 منتشر شود.
همچنین معرفی هدستهای واقعیت مجازی کاملا وابسته به کنسول مورد نظر بوده و تقریبا به یک یا چند سال بیشتر نیاز است تا بتوانیم با هدستهای جدید آشنا شویم. همانطور که میدانید برایPlayStation 4 حدود سه سال طول کشید تا PlayStation VR بر روی آن عرضه شود.
اگرچه Siliconera پروندههایی مرتبط با فعالیتهای سونی در زمینه واقعیت مجازی مشاهده کرده و گفته است که اگر سونی به این برنامهها پایبند باید به زودی خبری از هدستهای جدید خواهیم شنید.
اولین مورد به رویدادهای زنده مربوط است. حق ثبت اختراع سونی سناریویی را توصیف میکند که در آن کاربر را در یک مکان در جهان واقعی مانند استادیومهای ورزشی قرار داده و هدست قابلیت دسترسی به محیطی فیزیکی را برایتان فراهم میکند. از این طریق کاربران در یک فضای واقعی با رویدادهای زنده احاطه شده و انگار که واقعا در آنجا حضور دارند. این برنامه بسیار مشابه هدستهای واقیت مجازی آینده دیگر مانندMelody VR وOculuc Venues میباشد.
سناریوی دوم بسیار جالبتر بوده و این امکان را فراهم میکند که دوستانتان در PSN بتوانند به تماشای بازیتان بنشینند. بنابراین به جای طرفداران مصنوعی Fifa یاGran Turismo، این دوستانتان هستند که با یک آواتار ویژه به عنوان تماشاگر به لابی بازی شما اضافه میشوند. این آواتارها هم از طریق هدستهای واقعیت مجازی قابل تنظیم هستند هم به صورت کلیپهای پیشفرض پخش خواهند شد.
وجود چنین قابلیتهایی باعث میشوند که فکر کنیمPlayStation VR 2 از آن چیزی که به نظر میرسد به ما خیلی نزدیکتر میباشد.
شایعات و اخبار پیرامون Playstation VR 2
ایمیل درز کرده داخلی
طبق یک ایمیل داخلی درز کرده، از کنسول جدید سونی یعنیPlayStation 5 در مراسم PlayStation Meeting 2020 در تاریخ ۱۲ فوریه سال ۲۰۲۰ پردهبرداری خواهد شد. طبق شایعات هدف از این جلسه نمایش کنسول PS5 به همه دنیاست. علاوهبر این، در ایمیل اشاره شده است که سرمایهگذاریهای کافی برای هدستهای واقعیت مجازی نسل جدید نیز صورت گرفته و آزمایشات بیشماری بر روی نمونه اولیه Playstation VR 2 انجام شده است. همچنین در ایمیل آمده که مدیریت ارشد تیم بازاریابی، برنامهها و مشاورههای لازم برای تبلیغات دستگاهPlayStation VR 2 را برای پیش از ۲۰۲۱ ارائه کرده است. به همین روی احتمال عرضه هدست واقعیت مجازی جدید به اواخر سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ موکول خواهد شد.
شایان ذکر میباشد از آنجایی که این ایمیل به صورت رسمی تایید نشده، بهتر است محتویات آن را خیلی جدی نگرفته و صبر کنید تا سونی از دستگاههای جدیدش رونمایی کند.
قابلیت ردیابی حرکات چشم و سر
یک ثبت اختراع جدید از این خبر داده است که احتمال حضور امکان و قابلیت ردیابی چشم و سر درPlayStation VR 2 وجود خواهد داشت. طبق این ثبت اختراع وجود چنین قابلیتی باعث میشود که تجربه واقعیت مجازی بسیار شیواتر و پویاتر انجام گرفته و عمق واقعی در آنها بهتر دیده شود. سونی این فناوری و تکنولوژی را توسعه داده است تا کاربر با چرخاندن سر و چشمان خود بتواند تصاویر را با ثبات خوبی دریافت کند. همچنین وجود ردیابی چشم در VR با جایگزین کردن گزینههای رابط و ارتقا سیستم کنترل میتواند برای کاربران معلول بسیار کمککننده باشد.
در مصاحبهای با GT Planet، سازنده عنوان Gran Turismo، Kazunori Yamauchi اعلام کرد که وقتی صحبت از استفاده از قدرت کنسولهای نسل بعدی میشود، تمرکز ما در درجه اول بر روی VR میباشد.
ایشان در صحبتهای خود گفتند که بر قدرتهای واقعیت مجازی باور داشته و میدانند که چه کارهایی میتوان با پتانسیل زیادی که این هدستها دارند، انجام داد. همچنین اضافه کردند که واقعیت مجازی در عناوین رانندگی میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. از آنجایی که سری Gran Turismo یک عنوان انحصاری برای PlayStation میباشد باید انتظار فعالیت آن در زمینه واقعیت مجازی را نیز داشته باشیم.
اگرچه سونی به طور رسمی اشارهای به ساخت و تولیدPlayStation VR 2 نکرده است اما از گفتههای Yamauchi میتوان متصور شد که این هدستهای نسل جدید یکی از برنامههای آینده شرکت سونی میباشند و قرار است که در دنیای فناوری و تکنولوژی بسیار به ما کمک کنند.
“واقعیت مجازی عنصری است که کاملا به قدرت و تحول کارت گرافیک وابسته میباشد.” وی ادامه داد: “فناوری هدستهای VR طوری هستند که با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کرده و روزبهروز رو به جلو حرکت میکنند. بدیهی است که چنین پیشرفتهایی هرگز برای ما کافی نیستند و هرچقدر که به سمت آینده قدم برمیداریم، استفادههای ما از آن نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. به همین روی ما تلاش خود را میکنیم که همتای این تکنولوژی حرکت کرده و کارهایمان را توسعه دهیم.”
PlayStation VR باPlayStation 5 کار خواهد کرد
در اوایل سال ۲۰۱۹ اخباری در رابطه با کنسولهای نسل جدید مشاهده کردیم و متوجه شدیم که هدست فعلی با کنسولPlayStation 5 مطابقت خواهد داشت.
مارک کرنی، معمار اصلی سیستمهای سونی، در مصاحبه خود با Wired اعلام کرده است کهPlayStation VR با کنسولهای نسل بعدی نیز سازگار میباشند. اگرچه ایشان از صحبت درباره مدل جدید هدست واقعیت مجازی پرهیز کردند، اما گفتند که در صورت عرضه سری دوم تداخلی در سازگاری هدست VR معمولی باPS5 به وجود نخواهد آورد. همچنین اشاره کردند که اگر تا به امروز اقدام به خریداری این هدستها نکردید، قطعا از تهیه آنها پشیمان نمیشوید.
“ما برنامههای زیادی برای تکنولوژی واقعیت مجازی داریم و تضمین میکنیم که هدست واقعیت مجازی امروز، با کنسولهای جدید کاملا سازگار بوده و از آنها به خوبی پشتیبانی میکنند.”
سازگاری با گذشته
بازیهای موجود درPlayStation 4 کاملا باPlayStation 5 سازگار هستند و میتوانید آنها را با کنسول جدید و هدستتان تجربه کنید.
خبرهای خوب برای کسانی که عینک میزنند
طبق ثبت اختراع منتشر شده، سونی در حال کار بر روی عینکهای تجویز شده با ردیاب چشم و سیگنالینگ الکترونوری به HMD میباشد.
این عینکهای تجویز شده سونی برای مشتریان به صورت شخصی طراحی شده و توسط کدگذاری مخصوص با هدستهای واقعیت مجازی همخوانی دارند. به همین روی کسانی که عینک میزنند با تهیه این عینکها به راحتی میتوانند از تکنولوژیهای VR سونی استفاده کنند و به احتمال زیاد از آنها درPlayStation VR 2 نیز میتوان بهره برد. اگرچه انتظار نمیرود این دسته از عینکها برایتان ارزان تمام شوند.
قیمت PlayStation VR 2
بسته استارتر فعلی واقعیت مجازی سونی ۲۰۰ دلار قیمت دارد که پس از چند افت قیمت به اینجا رسیده است. قیمت اصلی باندل کلی واقعیت مجازی در واقع ۴۹۹ دلار میباشد که گزینه احتمالی هدستهای نسل جدید نیز خواهد بود. با اینحال واضح است که به خاطر تکنولوژی و فناوری توسعه یافته، احتمالا قیمت آن کمی بالاتر رود. همچنین اضافه شدن کیفیت بهتر به نمایشگر، قیمت آن را دو برابر میکند.
تنها هدست نسل آینده موجود در بازار احتمالا HTC Vive Pro میباشد که حدود ۸۰۰ دلار قیمتگذاری شده است. PlayStation VR 2 وابسته به تکنولوژیها و فناوریهایی که در آن استفاده شده ممکن است جزو لوازم گرانقیمت و پریمیوم به حساب رود. اگرچه چنین کاری برخلاف استراتژی سونی بوده و امیدواریم که از آیتمهایی که باعث گران شدن آن میشوند پرهیز کنند.
در ثبت اختراع جدید، کنترلرهای ارتقا یافته تازهای نیز مشاهده کردیم که احتمالا برای باندلهای گرانقیمت VR خواهند بود.
چرا انحصاری PlayStation 5؟
کاربرانPlayStation 4 و PS Pro احتمال از شنیدن اینکهPlayStation VR 2 قرار نیست برای کنسولهای نسل پیشین کار کند، کمی آزرده خاطر شوند. اما شاید این کار از طرف سونی تنها راهشان برای ورود به نسل جدید باشد.
در آزمایشاتی که بر روی دو مدل معمولی و پرو انجام دادیم مشاهده کردیم که در حالت پرو، هدست خیلی روانتر و سریعتر عمل کرده و بافتها کمی شفافتر و واضحتر هستند. اگرچه در نهایت تفاوتها آنقدر آشکار و تاثیرگذار نیستند. در حالی که PS4 Pro از سیستم قدرتمندی برخوردار است امکان دارد که نتواند با تکنولوژیها و فناوریهای هدستهای واقعیت مجازی جدید سازگار باشد.
کنسول جدید سونی،PlayStation 5 از جدیدترین پردازنده AMD Ryzen، گرافیک بهروز شدهRadeon و یک نسخه ارتقا یافته از پردازنده AMD Jaguar کنسولهای فعلی استفاده خواهد کرد. سونی ممکن است با سازگاری هدست جدیدش با دو گرافیک متفاوت به مشکل بخورد و چنین کاری چندان ساده نخواهد بود.
تمامی بروزرسانیهای سختافزاری، طراحی و لوازم جانبی
تنها اطلاعاتی که میتوانیم در رابطه باPlayStation VR 2 داشته باشیم محدود به اعلام JDI از نمایشگر ۳.۲ اینچی آن با ۱.۰۰۱ ppi و رزولوشن ۲۴۳۲×۲۱۵۰ میباشد.
JDI ادعا میکند که چنین صفحهنمایشی تاخیر را ۲.۲ میلیثانیه کاهش داده و ۱۲۰ هرتز را مانند هدستهای فعلی امکانپذیر میکند. اما برای دستیابی به این مقدار از قدرت پردازش کمتری استفاده خواهد کرد و کیفیت تصویر بهتری ارائه میکند. چیپهای جدید که برای PS5 در نظر گرفته شدهاند، احتمالا قدرت کافی پردازش را برای این هدستهای واقعیت مجازی فراهم میکنند.
از آنجایی که سونی از نمایشگرهای JDI برای تجهیز گوشیهایش استفاده میکند تعجبی ندارد که در هدستهای واقعیت مجازی خود نیز از آنها بهره ببرد. همچنین اگر این هدستها با نمایشگرهای دوگانه تولید شوند، قدرت پردازششان از طریق کنسول نسل بعدی نیز باید دوبرابر شود. بدین معنا که برای تولید تصاویر با کیفیت ۴k،PS5 باید ویدیوها را به صورت ۸K وارد کند.
علاوهبر این، این احتمال وجود دارد که سونی برای بهبود عملکرد هدستهای خود آن را به صورت بیسیم تولید کند تا بتواند مشابه هدستهای Oculus و HTC از قابلیتهای ردیابی مانند ۶DoF استفاده کند.
دوربین پلیاستیشن حرکات سر و کنترلر شما را هنگام نشستن ردیابی میکند، اما در حال حرکت نمیتواند این کار را انجام دهد. همچنین کاربران ما متوجه شدند که در هنگام حرکت مرتبا مسیر کنترلرها را گم میکند. اگر سونی چنین ایرادی را برطرف کرده و قابلیت room tracking را به هدستهای خود اضافه کند، قدم بسیار بزرگی در راستای بازیهای واقعیت مجازی برداشته است.
همچنین سونی قادر است مشابه کاری که لنوو با هدست Mirage Solo انجام داد، با افزودن فناوری ردیابی WorldSense به خود هسته اصلی هدست، از تعداد لوازم جانبی اضافه بکاهد.
امیدوارکنندهترین ایده سونی، تولید کننده نیروی واکنش میباشد که از طریق آن باعث میشود در بازیها حرکات بسیار روانتر و بهتر انجام بگیرند.
PlayStation VR 2: همان چیزیست که صنعت به دنبالش میگردد؟
هدستهای واقعیت مجازی آنطور که سونی میخواست فروش نداشتند و میان رقبای خود در این زمینه چندان قوی عمل نکردند. به همین روی بهتر است که این شرکت استراتژیهای تازهای برای فروش هدستهای جدید در نظر گرفته تا بتواند به خوبی در بازار واقعیت مجازی به رقابت بپردازد.
طبق بیانیه Kodera، سونی به تولید دستگاههای واقعیت مجازی ادامه میدهد اما به خاطر بازار شلوغ این لوازم ممکن است تمرکز و سرمایه کمتری را صرف ساخت و توسعه آنها کند. اما با یک نگاه ایدهآل، ساختPlayStation VR 2 و دیگر هدستهای واقعیت مجازی نسل جدید باعث احیای بازار شده و سونی میتواند با انجام کارهای مختلف در این حیطه جای خود را محکم کند.
پاسخ دهید