در قسمت دوم مقاله آشنایی با اصطلاحات گیمینگ با معرفی اصطلاحات مختلف در خدمت شما خوانندگان فهیم آراد مگ خواهیم بود. با ما همراه باشید.
در قسمت گذشته، با معرفی سبک های مختلف بازی های رایانه ای با ما همراه بودید. مقاله یاد شده در واقع پیش درآمدی بر هدف اصلی مطلب جاری یعنی آشنایی گیمرهای ایرانی با انواع مختلف اصطلاحات گیمینگ بوده است. حال در قسمت دوم به مقصود اصلی خود بازمیگردیم.
مطالب مرتبط
در دنیای بازی های رایانه ای، اصطلاحات و تکه کلام های بسیاری وجود دارد که دانستن آنها می تواند به هویت بخشی و بالا بردن دانش گیمری شما کمک شایان ذکری کند. به دلیل گسترده بودن این واژگان، تصمیم گرفتیم تا این کلمات را به صورت الفبایی دسته بندی کنیم. مطالب بسیاری در سراسر وب وجود دارد که می تواند شما را در این زمینه یاری دهد اما ما در آراد مگ در نظر داریم تا با ارائه مقاله ای جامع در این زمینه و به زبان فارسی، گیمرهای ایرانی را از نیاز به هرگونه وب سایت انگلیسی زبان، بی نیاز کنیم.
گفتنی است که سعی شده توضیحات واژگان تا حد امکان به شکل صریح و قابل فهم برای تمامی درجه های سنی بیان شود؛ اما اگر در فهم هرکدام دچار مشکل شدید، با مطرح کردن موضوع در بخش نظرات، تیم آراد مگ شما را در درک هرچه بهتر آن یاری خواهند کرد.
فکر می کنم دیگر باید به سراغ اصل مطلب برویم. این شما و این اصطلاحات گیمینگ پرکاربرد در صنعت بزرگ بازی های رایانه ای.
اعداد ۰ تا ۹
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
۱v1
مخفف عبارت ۱ درمقابل ۱ – زمانی که ۲ گیمر در مقبل یکدیگر قرار می گیرند. برای مثابل در بازی های سبک مبارزه ای مثل Mortal Kombat، به حالتی که دو بازیکن واقعی در مقابل یکدیگر مبارزه کنند به اصطلاح ۱v1 گفته می شود. گفتنیست که واژه v نماینده عبارت Versus است.
۲D graphics
بازی هایی که دارای منظره ۲ بعدی هستند. مانند بازی Super Mario Bros.
۲.۵D graphics
بازی هایی که مناظر آن نه ۳ بعدی است و نه ۲ بعدی و درواقع زاویه ای سه بعدی از جسمی ۲ بعدی است. بازی های استراتژیک مانند Stronghold: Crusader، معمولا از گرافیک ۲.۵ بعدی استفاده می کنند.
۳D graphics
یکی از رایج ترین نوع رندرینگ بازی های ویدیویی است که گیمر می تواند تمامی زوایای اجسام را مشاهده کند.
۳۲-بیت
بازی هایی که برای سیستم عامل ۳۲ بیت طراحی شده اند. این بازی ها می توانند بر روی سیستم های ۶۴ بیت نصب شوند.
۶۴-بیت
بازی هایی که برای سیستم عامل ۶۴ بیت طراحی شده اند. این بازی ها توانایی اجرا بر روی سیستم های ۳۲ بیت را ندارند.
حرف A
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
AAA
به بازی های بزرگ و عظیم با بودجه بالا گفته می شود. بازی های AAA معمولا بازی های مورد انتظاری هستند که فروش آنها بسیار بالاتر از عناوین عادی خواهد بود و کیفیت گرافیکی بالایی خواهند داشت. مانند بازی هایی همچون Red Dead Redemption و God of War.
Abandonware
معمولا به نرم افزارهایی اشاره دارد که توسط شرکت سازنده به طور کامل رها شده اند. البته ممکن است کپی رایت این برنامه ها همچنان برقرار باشد اما به دلیل پیگیری نکردن شرکت، به راحتی در سایت های مختلف با قیمت رایگان برای دانلود قرار می گیرند.
AC
اشاره به بازی Assassin’s Creed.
Achievement
اچیومنت یا دستاورد به صورت عمده به سیستم کسب امتیاز کنسول های اکس باکس اشاره دارد. در بازی های مختلف این کنسول، زمانی که ماموریتی مشخص به پایان رسانده شود، یک اچیومنت با مقدار متفاوتی امتیاز باز می شود. معمولا هر بازیکنی که اچیومنت بالاتری داشته باشد، گیمر حرفه ای تر و به اصطلاح عامیانه، خوره بازی محسوب می شود.
AFK
واژه AFK مخفف جمله Away from Keyboard است. اگر در یک چت روم یا بازی، باید همواره پیغام ارسال کنید اما مورد مهمی پیش آمده که نمی توانید این کار را انجام دهید، با ارسال این پیام دیگر افراد را باخبر می کنید. معنی فارسی این واژه برابر است با: “کیبورد نزدیکم نیست”
AI
Artificial Intelligence یا به اختصار AI، به طور مستقیم در تمامی بخش ها به هوش مصنوعی اشاره دارد.
Aimbot
اِیم بات یا ربات نشانه گیری، واژه ایست که به متقلب بودن گیمر اشاره می کند و معمولا در بازی های تیراندازی به کار می رود. معمولا کسانی که در طول مدت بسیار کوتاه (مثلا ۱۰ ثانیه) بیش از ۳ یا ۴ نفر را هد شات (تیراندازی به سر که به مرگ منجر شود) کنند، با این لقب خطاب می کنند. چرا که انجام چنین کاری تنها از یک ربات برنامه ریزی شده برمی آید؛ هرچقدر هم که حرفه ای باشید!
Always-on DRM
نوعی از مدیریت حقوق معنوی دیجیتالی (Digital Rights Management) که نیاز به اتصال دائم اینترنت دارد.
Analog Stick
به دکمه های بزرگ و برآمده روی دسته های بازی که معمولا برای حرکت شخصیت بازی به کار می رود، دکمه های آنالوگ گفته می شود. این دکمه های با دکمه های جهت نما (D-Pad) دارای یک تفاوت عمده هستند؛ با استفاده از دکمه های آنالوگ، می توان سرعت حرکت کاراکتر را کم یا زیاد کرد. اما D-Pad ها که دیجیتالی هستند، یا شخصیت را با نهایت سرعت حرکت می دهند و یا کاملا آن را ساکن نگه می دارند. درواقع دکمه های D-Pad دارای یا فعال اند یا غیر فعال و حد وسط ندارند؛ موضوعی که در دکمه های آنالوگ شاهد آن نیستیم و یکی از اصلی ترین دلایلیست که این دکمه ها همچنان در دسته های بازی حضور دارند.
Animation Cancel
این واژه عموما در بازی هایی همچون Dota و Warcraft به کار می رود. در زمانی که گیمر با انجام حرکات خاصی، انیمیشن نمایشی آن را لغو و مستقیما وارد عمل بعدی شود، گفته می شود که Animation Cancel انجام داده است.
Anti-Aliasing
Anti-Aliasing یک تکنیک رندرینگ است که با روشن بودن آن، لبه های اجسام، نرم تر نمایش داده می شوند اما از سرعت نمایش بازی کم می شود و با خاموش کردن آن نیز سرعت بالا رفته اما کیفیت اجسام و کاراکترها کاهش پیدا می کند. البته اتمامی این موارد گفته شده به سخت افزار سیستم اجرایی بستگی دارد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که امروزه اکثر بازی ها با گزینه هایی متعدد در بخش Anti-Aliasing ارائه می شوند که شدت نرمی لبه های اجسام را مشخص می کند و انتخاب ها تنها به خاموش و روشن محدود نمی شود.
AoE
اشاره به عبارت Aria of Effect. در بازی های MMO که هر بازیکن اسپل ها و جادوهای خاصی دارد، هر جادو یک محدوده موثر دارد که تنها در آن محدوده می توان به نیروهای دشمن اتک (Attack) وارد کرد.
این واژه مخفف بازی Age of Empire نیز هست.
AR
واقعیت افزوده یا Augmented Reality به سیستمی گفته می شود که المان های مجازی، پا به دنیای واقعی ما می گذارند. امروزه بازی های مختلفی عرضه شده که با استفاده از دوربین گوشی شما، اجسام را بر روی میز قرار داده و شما می توانید با آنها تعامل کنید. این اجسام در حقیقت آنجا نیستند و تنها از صفحه نمایش گوشی، تبلت، کنسول بازی و یا هر وسیله دیجیتال دارای صفحه نمایش دیده خواهد شد. بازی Pokemon Go از دسته بازی های واقعیت افزوده به شمار می رود.
Assault Mode
حالت حمله یا Assault Mode، به مود (حالت) خاصی از بازی های شوتر گفته می شود که گیمر با انتخاب آن، حالت بازی را بر روی حمله و یا تسخیر پایگاه تیم حریف قرار می دهد. طبیعیست که تیم مقابل نیز همین هدف را دنبال می کند و از مقر خویش نیز دفاع می کند.
Assist
در بازی های تیر اندازی و یا MMO، وقتی یک نفر را نقش بر زمین کرده اما شخص همچنان زنده باشد (منتظر یار خود برای زنده کردنش)، اگر یکی از هم تیمی های شما او را بکشد، به اصطلاح شما را Assist یا یاری کرده است.
Auto-Aim
به نشانه گیری خودکار در بازی های تیراندازی اطلاق می شود.
Autosave
به سیستم ذخیره خودکار در بازی ها، Auto Save گفته می شود.
Auto-Run
دویدن خودکار در بازی ها با این نام شناخته می شود.
Avatar
آوارتارها درمیان فروم ها و گروه های مختلف، نمایه ای از گیمر و یا عضو مورد نظر است که برای خود برمی گزیند. آواتارها در بخش هایی به صورت دو بعدی و عکس هستند (مانند گروه ها و فروم ها)، در بخش های به صورت متحرک و gif هستند (بعضی برنامه ها از این سیستم پشتیبانی می کنند)، و یا همانند سیستم Avatars کنسول اکس باکس، به صورت سه بعدی و متحرک هستند.
به صورت ساده تر، آواتارها درواقع به همان عکس پروفایل شما در شبکه های اجتماعی اشاره دارند.
Alpha Release
به عرضه نسخه پیش تولید بازی ها و برنامه ها، نسخه آلفا گفته می شود. این نسخه ها معمولا بسیار محدود بوده و باگ های کوچک و بزرگ بسیاری نیز در آن دیده می شود. درواقع نسخه آلفا، در سطحی پایین تر از نسخه بتا قرار می گیرد.
حرف B
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
Balance
نوعی از بازی آنلاین که عدالت به طور کامل در میان گیمرهای هر تیم رعایت می شود. معیار عدالت می تواند از سطح آنها گرفته تا پینگ اینترنت و آیتم های خاص گیمرها، متفاوت باشد.
Badge
در برخی از بازی ها، گیمرها با به سرانجام رساندن یک ماموریت و یا یادگیری یک حرفه، نشان هایی را دریافت می کند تا به وسیله آن سطح و مهارت خود را به رخ دیگر گیمرها بکشانند.
Ban
زمانی که یک ادمین در سرور بازی تشخیص دهد بازیکنی دیگر سزاوار ادامه فعالیت در آن بازی نیست، به اصطلاح او را بن می کند. بن ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد؛ از توهین های نژادی گرفته تا تقلب و به کار بردن الفاض رکیک.
Barrel Stuffing
زمانی که گیمر در بازی های اول شخص (FPS) برای شلیک راحت تر به حریف خود، با پرش ها، دویدن ها، سر خوردن و غیره به هدف نزدیک می شود، به اصطلاح Barrel Stuffing می کند.
Battle Pass
معمولا بازی های آنلاین (خصوصا در سبک بتل رویال) یک آیتم پولی با نام بتل پس در اختیار بازیکنان قرار می دهند که شخص با خرید آن، با ارتقای سطح، جایزه های بزرگتر و بیشتری را در مقایسه با نسخه غیرپولی و رایگان، دریافت می کند.
Beta Release
نسخه ای اولیه و ناقص از بازی که پس از نسخه آلفا عرضه می شود. معمولا این نسخه ها بسیار کامل تر از نسخه آلفا هستند و باگ های بزرگ نیز در آن برطرف شده است. برخی از شرکت ها با عرضه عمومی نسخه بتا پیش از عرضه نسخه کامل آن، به کمک دیگر گیمرها باگ های بازی را کشف می کنند که به ارائه نسخه نهایی پایدارتر کمک بسیاری می کند. گفتنی است که این نسخه ها به صورت رایگان عرضه می شوند.
Boosting
به آیتم هایی در بازی های آنلاین گفته می شود که گیمرهای تازه وارد با خرید آن، با سرعت بیشتری پیشرفت کرده و قدرتمند می شوند.
Bonus Stage
مرحله ای که در قبال انجام کارهای اضافه تر برای بازیکنان فعال می شود و در آن آیتم های بسیار زیادی قرار گرفته اند. گاهی اوقات این آیتم های بونوس سرعت ارتقای سطح را افزایش می دهند. در برخی از بازی ها نیز این مراحل بونوس به صورت یک mini-Game (بازی کوچک) در اختیار گیمر قرار می گیرد.
Boss
یک شخصیت غیر قابل بازی (NPC) که معمولا از دیگر شخصیت های بازی قدرتمندتر است. این شخصیت ها اکثرا در انتهای هر مرحله از بازی ظاهر می شوند.
Bot
بات درواقع واژه ساده شده روبات است و به شخصیت های غیر قابل بازی اشاره دارند که از طریق هوش مصنوعی (AI) کنترل می شوند. این بات ها می توانند بر علیه گیمر باشند و یا در به سرانجام رساندن مراحل بدان کمک کنند.
Bottomless Pit
گودال های بی انتها به یکی از اتفاقات بسیار خطرناک در بازی ها اشاره دارند که در آن گیمر از سطح ایمنِ جهانِ بازی خارج شده و به پایین نقشه آن سقوط می کند. این سقوط می تواند بی انتها باشد (که در اینصورت گیمر باید مرحله را از آخرین ذخیره اجرا کند)، و یا پس از مدتی به صورت خودکار شخصیت بازی مرده و بازی از ذخیره قبلی از سر گرفته خواهد شد.
این گودال های بی انتها گاهی اوقات به گیمرها کمک می کنند تا وارد بخش هایی از بازی شوند که به صورت عادی امکانش وجود ندارد.
اصطلاحات گیمینگ
حرف C
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
Campaign Mode
به بخشی از بازی ها که شامل یک خط داستانی می شود. در برخی از بازی ها در این بخش تصمیماتی را به گیمر واگذار می کنند که در داستان بازی تاثیرگذار است. گفتنی است که در این بخش شخصیت های غیر قابل بازی بسیاری وجود دارد.
Camping
نوعی از استراتژی محسوب می شود که گیمر با مستقر شدن در یک جا به مدت طولانی برای غافلگیر کردن دشمن و یا گذاشتن تله برای آن. این موضوع بیشتر در بازی های تیراندازی اول شخص اتفاق می افتد.
Capture the Flag
به حالتی از بازی های آنلاین گفته می شود که هدف بازیکنان، رفتن به زمین حریف و برافراشتن پرچم خود در زمین آنهاست. بدیهیست که بازیکنان باید به طور همزمان، از زمین خود نیز دفاع کنند. گفتنیست که پروسه برافراشته کردن پرچم به صورت خودکار انجام می شود.
Casual Gaming
به بازی هایی گفته می شود که انجام دادن آن نیاز به مهارت خاصی ندارد و همچنین بازیکن با هربار ورود به بازی می تواند مرحله خاصی را اجرا کند. معمولا در این بازی ها به دلیل نیاز نداشتن به مهارت های پیچیده، کنترل بازی نیز کاملا ساده طراحی می شود؛ بدین گونه که یک یا دو دکمه برای کنترل بازی در نظر گرفته می شود. بازی های ساده موبایلی بیشتر در سبک Casual قرار می گیرند.
Challenge Mode
به حالتی از بازی گفته می شود که دارای پیچیدگی های بیشتری در مقایسه با حالت عادی برخوردار است. این پیچیدگی ها می تواند از بخش های جدید گرفته تا دشمنانی پیشرفته تر و سخت تر باشند.
Character design
به بخشی از بازی های خاص (معمولا RPG) گفته می شود که در ابتدای آن، گیمر می تواند شخصیت بازی خود را به طور کامل شخصی سازی کند و حتی توانایی های خاصی برای آن در نظر بگیرد.
این واژه به موضوع دیگری نیز دلالت دارد. در بازی های رایانه ای، در پس هر شخصیت داستان ها و رمز و راز های بسیاری نهفته است. به پروسه ساخت و پرداخت شخصیت های مختلف که هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند، Character Design گفته می شود. درواقع این بخش یکی از برجسته ترین ویژگی های صنعت گیم شناخته می شود.
Cheat
به کدهایی گفته می شود که بازیکن با استفاده از آنها، به قابلیت هایی دست پیدا می کند که در حالت عادی وجود ندارند. مانند کد تقلب God Mode که خون بی نهایت و قدرت بالا را برای بازیکن به ارمغان می آورد.
Cheating
به انجام عمل های غیر عادلانه در بازی گفته می شود.
Cheater
به کسانی گفته می شود که از تقلب برای رسیدن به سطح های بالاتر در بازی ها استفاده می کنند.
Checkpoint
به بخشی از مرحله بازی گفته می شود که بازیکن با رسیدن به آن بخش، تمامی کارهای انجام شده تا آن لحظه را ذخیره می کند. پس از مردن نیز مرحله از آخرین Checkpoint ذخیره شده بارگذاری می شود.
Cinematic
به بخش های سینمایی از بازی ها گفته می شود که معمولا در بین مراحل پخش می شود. بازیکن در این بخش ها کنترلی بر روی شخصیت خود ندارد. واژه Cutscene نیز مترادف با همین واژه است.
Class
بدیهیست که در برخی از بازی ها، شخصیت هایی با ویژگی ها و توانایی های گوناگون قرار داده می شوند. این شخصیت ها در دسته بندی هایی با نام کلاس طبقه بندی می شوند که در واقع نام هر کلاس معرف توانایی های آن شخصیت است.
Clone
به نسخه ای مشابه از بازی های رایانه ای گفته می شود. برای مثال اگر یک بازی شبیه به بازی GTA ساخته شود، می گویند فلان بازی کلون GTA است.
Closed Beta
نسخه بتا یک بازی که تنها در دسترس عده خاصی از بازیکنان قرار می گیرد. این عده خاص ممکن است توسط کمپانی توسعه دهنده بازی انتخاب شده و یا در یک بازه زمانی مشخص در وب سایتی ثبت نام کنند.
Cloud Gaming
به سیستمی گفته می شود که گیمر از طریق رایانه خود به یک سرور وصل شده و بازی را از آن سرور اجرا می کند. ماوس و کیبورد و یا دسته بازی متصل شده به رایانه شخص نیز توسط سرور شناخته خواهند شد. در این شیوه، بار پردازش بازی تماما به عهده سروس است و سیستم گیمر تنها پخش صدا و تصویر آن را برعهده دارد. به طور خلاصه، بازی های ابری همانند سرویس های پخش ویدیو هستند؛ با این تفاوت که می توان با محتویات آن تعامل کرد.
Co-Op
Co-Op یا Cooperative Gameplay به حالتی در بازی ها گفته می شود که در آن گیمر برای گذراندن مراحل آن به شخص حقیقی دیگری احتیاج دارد.
CoD
مخفف نام بازی Call of Duty.
Combo
هرکدام از ضربه های مستمر به حریف با فواصلی کوتاه، Combo نامیده می شود که معمولا با علامت ضربدر در کنار عدد آن مشخص می شود. برای مثال x10 Combo که به معنی ۱۰ ضربه به حریف به صورت بی امان است.
Console
دستگاهی که به صورت ویژه برای بازی ساخته شده است. البته کنسول های امروزی مانند PS یا Xbox، توانایی نصب برنامه ها و تماشای شبکه های مختلف کابلی یا اینترنتی را نیز دارند و می توان از آنها به عنوان دستگاه سرگرمی همه جانبه نیز یاد کرد؛ اما توانایی اصلی آنها در اجرای بازی ها خلاصه می شود. کنسول ها به جای داشتن ماوس و کیبورد، از دسته ای (کنترلر یا جوی استیک) اختصاصی استفاده می کنند.
Console Generations
کنسول های بازی با توجه به توانایی های آنها به نسل های مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای مثال کنسول های PS4 و Xbox One در نسل هشتم کنسول ها جای می گیرند و کنسول های PS3 و Xbox 360 نیز در نسل هفتم. به نسل بعدی کنسول ها نیز Next Gen گفته می شود.
Console Wars
به جنگ میان شرکت ها برای تصاحب بیشتر سهم بازار گفته می شود. همچنین به کل کل و بحث های میان طرفداران کنسول های مطرح مانند پلی استیشن و اکس باکس نیز اطلاق می شود.
Continue
به واژه ای در بازی های رایانه ای گفته می شود که پس از اتمام جان های بازیکن و مردن آن، بر روی صفحه نمایش داده می شود. یکی دیگر از زمان هایی که این واژه بر روی صفحه ظاهر می شود، زمان توقف (Stop) بازیست.
Control Pad
اشاره به دکمه های جهت نمای روی دسته بازی که به آنها D-Pad نیز گفته می شود.
Controller
به دسته های بازی کنسول ها و یا کامپیوترهای شخصی گفته می شود. دسته های شامل دکمه های مختلف و همچنین انواع مختلفی هستند که بسته به کاربرد آن متفاوت است.
Conversation Tree
به صحبت های پیاپی میان یک یا چند شخص گفته می شود که به دلیل شباهت آن با درخت، درخت گفتگو نامیده شده است.
Cooldown
مدت زمانی که بازیکن باید برای آماده شدن یک توانایی خاص شخصیت خود صبر کند.
این واژه در زمان داغ کردن اسلحه پس از شلیک کردن متمادی نیز گفته می شود. در این صورت باید زمان خاصی را منتظر ماند تا سلاح سرد و یا به اصطلاح Cooldown شود.
Cover system
به مکانیزم خاصی از بازی ها گفته می شود که به شخصیت بازی اجازه می دهد با پناه گرفتن در پشت دیوارها و یا دیگر اجسام، از تیر خوردن جلوگیری کند. یکی از اولین بازی هایی که از این سیستم استفاده کرد، Gears of War نام دارد.
CPU
کاراکترهایی در بازی که توسط هوش مصنوعی خود بازی کنترل می شوند. این واژه از قطعه داخلی کامپیوتر ها با نام Central Processing Unit یا به اختصار CPU الهام گرفته شده است.
CPU versus CPU
به بازی هایی گفته می شود که در آن هیچ بازیکن واقعی ای حضور ندارد و تمامی شخصیت ها توسط هوش مصنوعی آن کنترل می شوند. این سیستم بیشتر در زمان هایی اجرا می شود که کاربر بازی را برای مدت طولانی بر روی صفحه شروع (Start) رها کرده، سپس خود بازی برای نمایش ندادن صفحه ای ثابت، اقدام به پخش قسمت هایی از بازی با هوش مصنوعی خود می گیرد.
Crafting
مکانیزمی در بازی های مختلف که به کاربر توانایی ساخت ابزارهای مختلف را می دهد. این ابزارها می تواند از لباس و زره گرفته و تا سلاح و دارو و غیره متغیر باشند.
Critical Hit
به ضربه ای گفته می شود که خسارتی بیش از حد معمول را به هدف وارد می کند.
Cross-Platform
بازی هایی که علاوه بر عرضه برای تمامی پلتفرم ها (سیستم عامل های مختلف و همچنین کنسول های بازی)، اجازه بازی آنلاین کاربر یک کنسول با کنسول دیگر را نیز می دهد. برای مثال کاربران بازی Rocket League و Minecraft می توانند فارغ از داستن کنسول اکس باکس یا نینتندو و یا حتی گوشی های همراه با یکدیگر بازی کنند.
Crowd Control
Crowd Control یا به اختصار CC به زمانی اشاره دارد که گیمر در بازی های RPG کنترل حرکات دشمن خود را به دست می گیرد. CC دارای شکل های مختلفی است؛ از گیج کردن و بی حس کردن دشمن برای مدت کوتاهی گرفته تا به کنترل درآوردن ذهن و حرکات او.
Cybersport
به ورزش های الکترونیکی اطلاق می شود.
به پایان بخش دوم مقاله آشنایی با اصطلاحات گیمینگ رسیدیم. امیدواریم که تا اینجا به تعریف عبارات مورد نظر شما عزیزان پرداخته باشیم. در روزهای آتی نیز با قسمت هایی جدید از آشنایی با اصطلاحات گیمینگ در خدمت شما خواهیم بود.
نظرات خود پیرامون مقاله تهیه شده را با ما و در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
اصطلاحات گیمینگ
امتیاز بینندگان:۵ ستاره
عالی بود این مطلب. مختصر و بسیار مفید. یعنی هفصدتا سایت گیم توی ایران دارن کار میکنن یه همچین مطلبی نرفتن هیچ وقت.
مرسی آقا شادان
امتیاز بینندگان:۵ ستاره