آیا وای فای ضرر دارد ؟ بررسی ضرر WIFI

آیا وای فای ضرر دارد
آیا وای فای ضرر دارد

در دنیای امروزه با توجه به گسترش فناوری دیجیتال و استفاده مکرر از آن برای کارهای مختلف روزانه، اتصال به اینترنت امری ضروری و واجب است. دسترسی به اینترنت از طریق WIFI و یا تلفن همراه انجام پذیر است. قطعا دسترسی به اینترنت از هر کدام از این منابع مزیت خاص خود را دار، به عنوان مثال سرعت خوب و دسترسی راحت به وای فای یکی از مزیت های خوب این فناوری محسوب می شود. جالب است بدانید این فناوری پر طرفدار سال  ۱۹۹۷ اختراع شد و به عرضه عموم رسید. WLAN  نام دیگر WIFI می باشد. یک شبکه ی بی سیم متشکل  از روتر اینترنت برای شبکه های ارتباطی تلفن همراه، لپ تاپ ها، رایانه ها و غیره می باشد.  شبکه WiFi از فرکانس های الکترومغناطیسی پالس (EMF) استفاده می کند. با این تعاریف و تاریخچه مختصر، میخواهیم بپردازیم به سوالی که حرف و حدیث بسیاری را به دنبال دارد. آیا وای فای ضرر دارد ؟

نقش Wifi  در سلامت انسان

یکی از پاسخ ها به سوال آیا وای فای ضرر دارد ، بر میگردد به مدت زمان استفاده از وای فای در طول روز و یا محیطی که در آن وای فای وجود دارد!

اینکه چقدر در معرض فرکانس های خروجی وای فای قرار داریم؟ در هنگام خواب آیا وای فای ضرر دارد ؟ تاثیر مستقیم بر روی سلامت مغز دارد؟ این سوالاتی است که بعد از سوال اولیه ممکن است برای هر ذهن کنجکاوی پیش آید.

نظرات متفاوتی در مورد تأثیر قرار گرفتن در معرض WiFi بر سلامت انسان وجود دارد. این در حالی است که برخی مطالعات نشان می دهد WiFi اثرات سوئی بر سلامتی دارد.

در ابتدا به بررسی فرکانس های الکترومغناطیسی پالس یا EMF میپردازیم که در wifi استفاده می شود .

فرکانس های الکترومغناطیسی پالس یا EMF

میدان های الکتریکی و مغناطیسی (EMF) نواحی نامرئی انرژی هستند که غالباً به آنها تابش گفته می شود و با استفاده از نیروی الکتریکی و اشکال مختلف روشنایی طبیعی و ساخت بشر مرتبط هستند. EMF ها به طور معمول، در یکی از دو دسته زیر از نظر فراوانی دسته بندی می شوند:

۱/غیر یونیزه:

تابش سطح پایین که به طور کلی برای انسان بی ضرر تلقی می شود.

۲/یونیزه کردن:

تابش سطح بالایی که احتمال آسیب سلول و DNA را دارد.

ما در اینجا با دسته اول کار داریم چون شامل اثرهای تابشی چون فرکانس بسیار کم (ELF) و فرکانس رادیویی (RF) و مایکروویو می شود.

منابع این فرکانس شامل: اجاق های مایکروویو، کامپیوترها، شبکه های بی سیم (wifi)، تلفن های همراه، دستگاه های بلوتوث، خطوط برق، ام آر آی می باشد.

مطالعات انجام شده درباره ی ضرر وای فای

برخی از مطالعات نشان می دهد وجود ارتباط احتمالی بین قدرت میدان EMF و افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی است، اما یافته هایی نشان داده است که چنین ارتباطی ضعیف است. مطالعات اندکی که بر روی بزرگسالان انجام گرفته، هیچ دلیلی بر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض EMF و سرطان های بزرگسالان مانند سرطان خون، سرطان مغز و سرطان پستان نشان نمی دهند.

از طرف دیگر تمام شواهد جمع آوری شده تاکنون، هیچ اثر سوئی بر سلامتی کوتاه مدت یا بلند مدت از فرکانس رادیویی (RF) تولید شده توسط ایستگاه های پایه، نشان داده نشده است.

قرار گرفتن در معرض بیش از حد WiFi با اختلال در یادگیری و حافظه، کمبود خواب و خستگی مرتبط با کاهش ترشح ملاتونین (Melatonin) و افزایش ترشح نوراپینفرین یا نورآدرنالین  NEP) یا NE ) در شب همراه است. با این حال، استفاده از دیوایس های کامئیوتری می تواند همین تاثیر را بر روی افراد داشته باشد.

آیا وای فای ضرر دارد
آیا وای فای ضرر دارد

آیا وای فای ضرر دارد ؟

صدها تلاش برای فهمیدن اینکه آیا روترهای Wi-Fi یا مهمتر از همه، تلفن های همراه خطری برای سلامتی دارند، انجام شده است. تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که خطر مشخصی از طریق Wi-Fi وجود ندارد.

البته به حداقل رساندن خطر، منطقی است، به شرطی که روی بزرگترین خطرات تمرکز کنید، نه خطرات پیش پا افتاده. اگر می خواهید چنین کاری انجام دهید، تلفن همراه باید اولین کاری باشد که بررسی می شود. در هنگام استفاده، تلفن نزدیک به مغز نگه داشته می شود، در حالی که روتر Wi-Fi ممکن است در اتاق دیگری باشد. تخمین زده شده است که شما با یک تماس تلفنی ۲۰ دقیقه ای دوز فرکانس مایکروویو بیشتری نسبت به Wi-Fi یک ساله دریافت می کنید.

بر اساس یک بررسی عمیق اخیر در ادبیات علمی، WHO نتیجه گرفت که شواهد موجود، وجود هیچ پیامد سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض Wifi به میدانهای الکترومغناطیسی سطح پایین را تأیید نمی کند. با این حال، برخی از شکافهای دانش در مورد اثرات بیولوژیکی وجود دارد و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

مطالب مرتبط: