راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ

 

راهنمای خرید لپ تاپ

لپ تاپ ها وسایل الکترونیکی قابل حمل بسیار پرکاربردی هستند که از بازی و سرگرمی گرفته تا انجام فعالیت های جدی و شغلی را دربرمی گیرند. خرید یک لپ تاپ خوب با ویژگی هایی که مناسب و مورد انتظار شما باشد امری بسیار مهم است. در هر جایی که باشید و بخواهید هر فعالیتی مثل بازی کردن، تماشای فیلم، صحبت با دوستان یا حتی برگزاری کلاس آموزشی انجام دهید می توانید از لپ تاپ خود کمک بگیرید. در این مقاله مواردی اساسی را ذکر کرده ایم تا به عنوان راهنمای خرید لپ تاپ مورد استفاده ی شما قرار گیرد.

 

راهنمای خرید لپ تاپ با سیستم عامل مناسب

Mac ،Windows  یا سیستم عامل Chrome؟ مساله این است!

به طور کلی پاسخ به این سوال چندان آسان نیست، مخصوصاً اگر ویژگی های هر یک از آن ها را نمی دانید. در ادامه ی مطلب راهنمای خرید لپ تاپ، یک بررسی اجمالی در خصوص هر یک از آن ها خواهیم داشت :

Windows: انعطاف پذیرترین سیستم عامل به حساب می آید و با مدل های لپ تاپ بیشتری اجرا می شود. لپ تاپ های ویندوز ۱۰ برای دانشجویان، محققان، کاربران تجاری و گیمر ها از بهترین گزینه ها براس استفاده محسوب می شوند.

MacOS: همه مک بوک ها با جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل، macOS  ارائه می شوند. این سیستم عامل عملکردی مشابه ویندوز ۱۰ را ارائه می دهد، اما دارای رابط کاربری متفاوت، جایگزین کردن برنامه های پایین صفحه برای منوی شروع و نوار وظایف مایکروسافت هستند. کاربران مک به جای دستیار دیجیتال کورتانا، از سیری استفاده می کنند.

Chrome: سیستم عامل گوگل ساده و ایمن است اما از ویندوز یا macOS محدودتر است. رابط کاربری آن شباهت زیادی به ویندوز دارد. برنامه اصلی مورد استفاده شما مرورگر Chrome است. نکته منفی این است که بسیاری از “برنامه های وب” که استفاده می کنید در حالت آفلاین کار نمی کنند.

 

راهنمای خرید لپ تاپ با سایز مناسب

  • ۱۱ تا ۱۲ اینچ: سیستم های با این اندازه باریک ترین و سبک ترین سیستم ها هستند.
  • ۱۳ تا ۱۴ اینچ: این سیستم ها بهترین و متعادل ترین سایز از نظر قابلیت حمل و استفاده روزمره هرا دارند.
  • ۱۵ تا ۱۶ اینچ: محبوب ترین لپ تاپ های سایز ۱۵ اینچ معمولاً ۱.۸ تا ۲.۵ کیلوگرم وزن دارند. البته لپ تاپ هایی با نمایشگر ۱۶ اینچی تقریبا کمیاب هستند.
  • ۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ تاپ شما قرار است هر روز روی میز کارتان بماند، یک سیستم ۱۷ یا ۱۸ اینچی می تواند انتظارات شما را برای کارهای مختلف مثل انجام بازی های پیشرفته، برآورده سازد.

راهنمای خرید لپ تاپ

و اما مهم ترین نکات راهنمای خرید لپ تاپ

CPU:

در واقع مغز رایانه شماست. انواع مختلفی از پردازنده ها وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم. این اطلاعات کلی است و شما می توانید درمورد هر یک از آن ها برای دریافت اطلاعات بیشتر از منابع معتبر جست و جو کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ

  • Intel 10th Gen CPUs – Ice Lake vs Comet Lake

نسل دهم پردازنده های اینتل

  • Intel Core i9

در صورت نیاز به قدرت بالا و استفاده از سنگین ترین برنامه ها ارزش خرید دارند.

  • Intel Core i7

یک گام بالاتر از corei5 با امکان بازی و بهره وری سریع . البته تراشه های سری Core i7 Y نیز وجود دارند که قدرت و کارایی کمتری دارند.

  • Intel Core i5

اگر به دنبال یک لپ تاپ با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، یک سیستم با پردازنده مرکزی Intel Core i5 تهیه کنید.

  • Intel Core i3

اگر قدرت خرید i5 را دارید i3 توصیه نمی شود.

  • Intel Xeon

این پردازنده بسیار قدرتمند و گران قیمت است.

  • Intel Pentium / Celeron

این تراشه ها کمترین عملکرد را دارند و برای کارهای سبک مثل وب گردی مناسب هستند اما core i3 , i5 گزینه های بهتری محسوب می شوند.

  • Intel Core m / Core i5 / i7 “Y Series

کم مصرف بودن و ایجاد گرمای کم به سیستم های دارای این پردازنده ها اجازه می دهد بدون فن کار کنند. همچنین عملکرد آن ها بهتر از Celeron است.

  • AMD Ryzen 4000

مجموعه جدیدی از تراشه ها است که برای رقابت با Intel Core i5 و Core i7 طراحی شده است.

  • AMD A, FX or E Series

در لپ تاپ های ارزان قیمت یافت می شوند و عملکرد نسبتا مناسبی دارند.

راهنمای خرید لپ تاپ

RAM:

درحالت ایده آل یک لپ تاپ با رم  ۸ گیگ خواسته های شما را برآورده می کند، البته رم ۴ گیگ نیز به نسبت قیمتی که دارد راضی کننده است اما لپ تاپ هایی با رم های بیشتر و تا ۳۲ گیگ حرفه ای تر، تخصصی و دارای قیمت به نسبت بالاتری هستند.

 

راهنمای خرید لپ تاپ

Storage Drive:

مهمتر از سرعت پردازنده مرکزی شما، عملکرد درایو ذخیره سازی است. اگر توانایی مالی را دارید یک لپ تاپ با درایو (SSD) تهیه کنید. در میان SSD ها، واحدهای جدیدتر PCIe x4 (با نام مستعار NVME) سرعتی سه برابر درایوهای SATA سنتی را ارائه می دهند.

راهنمای خرید لپ تاپ

نمایشگر:

هرچه تعداد پیکسل شما بیشتر باشد ، محتوای بیشتری می توانید روی صفحه قرار دهید و از وضوح بیشتری برخوردار است. اگر از نظر مالی توانایی خرید دارید، توصیه می کنیم نمایشگری که دارای رزولوشن ۱۹۲۰ ۱۰ ۱۰۸۰ است و به عنوان Full HD یا ۱۰۸۰p شناخته می شود تهیه کنید. البته کیفیت نمایش چیزی بیشتر از رزولوشن است اگر بهترین کیفیت تصویر را می خواهید و به عمر باتری اهمیت نمی دهید ، یک نمایشگر OLED را در نظر بگیرید.

راهنمای خرید لپ تاپ

Graphics:

اگر شما بازی های رایانه ای را انجام نمی دهید، با نرم افزارهای سنگین سه بعدی سازی کار نمی کنید و یا ویرایش و تدوین فیلم با وضوح بالا انجام نمی دهید، یک تراشه گرافیکی مانند آخرین گرافیک های Iris Plus اینتل، مناسب است. ولی اگر هر یک از نیازهای فوق را دارید، لپ تاپ با تراشه ی AMD یا Nvidia برای شما ضروری به حساب می آید.

 

نکات کلیدی و سریع راهنمای خرید لپ تاپ به شرح زیر است

به طور کلی این ها مهم ترین مواردی هستند که لازم است هنگام خرید لپ تاپ به آن ها توجه کنید:

صفحه نمایش های ۱۲.۵ تا ۱۴ اینچی بهترین گزینه ها هستند چرا که یک تعادل منطقی بین قابلیت استفاده و قابلیت حمل آن ها برقرار است.

اگر هزینه برای شما اولویت نیست به دنبال این حداقل مشخصات باشید:

  • Core i5 یا Ryzen 5 CPU – صفحه نمایش ۱۹۲۰ x 1080- 8 گیگابایتRAM – SSD Storage به جای هارد دیسک.
  • اگر قصد دارید لپ تاپ خود را همه جا حمل کنید، ۸+ ساعت دوام باتری ایده آل است.
  • اگر می خواهید از لپ تاپ خود به عنوان تبلت استفاده کنید، یک لپ تاپ ۲ در ۱ را در نظر بگیرید (تاشو یا قابل جدا شدن).

مطالب کاربردی مرتبط:

راهنمای خرید گوشی

 جزئیات دسته PS5 دوال سنس