آیا بازی گوشی را خراب میکند ؟

آیا بازی گوشی را خراب میکند
آیا بازی گوشی را خراب میکند

مسلما بازی کردن برای مدت زمان طولانی می تواند روی تلفن همراه شما اثر بگذارد. آیا تاکنون به اثرات آن فکر کرده اید؟ علت داغ شدن گوشی هنگام بازی چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به تاثیرات بازی ها روی سخت افزار و نرم افزار تلفن همراه بپردازیم و به سوال آیا بازی گوشی را خراب میکند ؟  پاسخ دهیم.

اگر با گوشی تلفن همراه خود بازی های گرافیکی سه بعدی سریعی مانند Asphalt،Fortnight  یا PUBG را بازی می کنید فشار زیادی به پردازنده تلفن همراهتان وارد می شود. واحد پردازنده مرکزی (CPU)، قلب تلفن هوشمند است که بازی ها را ارائه می دهد و ناچار است میلیون ها محاسبه در هر ثانیه انجام دهد و در کنار GPU (واحد پردازش گرافیک) کار کند. در بازی هایی که به رندرهای سریع گرافیک نیاز دارند (مانند بازی های تیراندازی و مسابقه ای) وظیفه پردازش بر عهده ی CPU و GPU است و عملکرد آن به میزان رم تلفن همراه بستگی دارد؛ در این قبیل بازی ها صفحه LCD باید بیشتر کار کند، پس انرژی بیشتری از باتری می گیرد، استفاده زیاد از باتری گرمای بیشتری تولید می کند.

چرا بازی ها تلفن شما را داغ می کنند؟

تلفن همراه شما داغ می شود زیرا گرمای اضافی تولید شده نمی تواند از تلفن فرار کند! همچنین داشتن کیس و کاور برای گوشی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. گرمای موجود و تولید شده ی حاصل از فعالیت باتری در تلفن هوشمند برای اتلاف شدن و از بین رفتن به زمان نیاز دارد اما هنگام بازی مداوم، تلفن هوشمند زمان کافی برای خنک شدن را ندارد پس داغ می کند.

مثال زیر به شما نشان می دهد که با حدود ۴۰ دقیقه استفاده مداوم از تلفن همراه دمای آن چه تغییری می کند:

در تصویر اول دمای تلفن همراه هنگامی که دستگاه در حالت آماده به کار و ۲۲.۷ درجه می باشد را نشان می دهد و عکس دوم  تاثیر استفاده ی سخت و ۳۰ دقیقه ای از تلفن همراه را که منجر به افزایش درجه حرارت تا ۴۶.۴ می شود را به تصویر می کشد.

پس در نتیجه توصیه می شود پس از هر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه گیم پلی هر بازی، به دستگاه خود اجازه خنک شدن بدهید. تجربه نشان داده همان طور که دستگاه شما در حال داغ شدن است بازی نیز دچار مکث های پی در پی شده و ممکن است برخی فریم ها نمایش داده نشود.

عملکرد تلفن همراه هنگام بازی

عملکرد تلفن به میزان رم آن بستگی دارد.بعد از سال ۲۰۱۰ با پیشرفت تکنولوژِی و فناوری ، سطح بازی ها نیز به شدت پیشرفت کرده است. صنعت بازی ها امروزه به قدری عوض شده است که حتی بازی های آنلاین سه بعدی چند نفره داریم و شما می توانید در هر لحظه با بازیکنانی از نقاط مختلف دنیا بازی کنید.عملکرد گوشی تلفن همراه هوشمند به میزان حافظه ی موجود از RAM بستگی دارد. برای مثال در تصویر زیر یک مدل از گوشی htc نشان داده شده است که ۴ گیگابایت رم دارد، اما فقط حدود ۲ گیگ از آن توسط سیستم عامل اندروید در حال استفاده است و جدا از رم مورد استفاده برای سیستم عامل و در پس زمینه گوشی، چیزی در حدود ۱.۹ گیگابایت رم برای استفاده باقی مانده است.

آیا بازی گوشی را خراب میکند
آیا بازی گوشی را خراب میکند

اگر عملکرد تلفن همراه شما در اجرای یک بازی پایین است دستور العمل زیر را طی کنید.

دستگاه خود را مجدداً راه اندازی کنید – با راه اندازی مجدد تلفن می توانید حافظه پنهان و پرونده های ناخواسته غیرضروری را پاک کنید.

RAM بعضی از بازی ها مانند PUBG برای انجام حتی بازی به حداقل ۲ گیگابایت RAM نیاز دارند.

یک برنامه kill process دانلود کنید – می توانید برنامه هایی را بارگیری کنید که باعث از بین رفتن هرگونه فرایند پس زمینه ای که حافظه شما را زیاد از بین می برد، شود. این کار را قبل از شروع بازی انجام دهید.

کمی استراحت دهید – پس از ۳۰ دقیقه بازی، متوقف شوید تا تلفن خنک شود این امر به شخص شما نیز کمک می کند زیرا برای مدت طولانی به صفحه خیره شده اید.

اطمینان حاصل کنید که باتری کامل دارید – کاهش عملکرد هنگامی که باتری کم دارید، برای ادامه عمر باتری یک واکنش طبیعی است. بنابراین قبل از بازی دستگاه را شارژ کنید.

حالت صرفه جویی در مصرف باتری را غیرفعال کنید – بررسی کنید که آیا حالت صرفه جویی در مصرف باتری فعال است یا خیر، زیرا روشن بودن آن باعث کند شدن عملکرد دستگاه شما می شود.

اعلان ها را خاموش کنید – داشتن اعلان از رسانه های اجتماعی و WhatsApp هنگام بازی آزار دهنده است. اطلاع رسانی می تواند باعث کند شدن پاسخ بازی شود. پس هنگام بازی تلفن خود را در حالت Do Not Disturb قرار دهید.

چرا وقتی بازی می کنیم باتری گوشی خالی می شود؟

به طور کلی  استفاده از هر وسیله ای که به باتری نیاز داشته باشد باعث تخلیه آن می شود، زیرا ظرفیت باتری ها محدود است و هرچه بیشتر از آنها استفاده کنید زودتر خالی می شوند. وظایف عظیمی که پردازنده باید در حین بازی انجام دهد، بسیار زیاد است و فقط از طریق مصرف باتری حاصل می شود. فراموش نکنید که نمایشگر با تغییر سریع رنگ و روشنایی گیم پلی بازی روبرو است که این مورد به نوبه خود در طول عمر باتری تأثیر می گذارد. ظرفیت باتری های تلفن های هوشمند با میلی آمپر مشخص می شود. یک تلفن هوشمند معمولی دارای یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری است، هرچه آمپر بیشتر باشد، عمر باتری نیز بیشتر است.

چگونه نسخه اندروید گوشی را بفهمیم ؟

خرید گوشی دست دوم و نکاتی که باید به آن توجه کنید