راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم

خرید کامپیوتر دست دوم
خرید کامپیوتر دست دوم

وقتی می توانید یک لپ تاپ دست دوم ارزان قیمت خریداری کنید، چرا باید برای خرید یک کامپیوتر جدید و نو مبلغ قابل توجه و زیادی پرداخت کنید؟ رایانه های دست دوم ارزان قیمت، همیشه وسوسه انگیز هستند. به خصوص اگر نیازهای ساده ای مانند وب گردی، ارسال ایمیل یا استفاده از ابزارهای ساده برای کارهای مدرسه فرزندان خود داشته باشید. اما امنیت رایانه چطور؟ آیا تضمینی برای آن وجود دارد؟ اکثر رایانه های استفاده شده ایمن هستند و خیلی بعید است که کسی رایانه ای دست دوم را که عمداً به بدافزارآلوده شده است به شما بفروشد تا به شما آسیب برساند. اما شما اطلاعی ندارید که آن کامپیوتر قبلا کجا بوده است. آیا کاربر قبلی آن مراقب امنیت آن بوده؟ آیا سهواً نرم افزارهای پرمخاطره یا پرونده های نامناسبی را روی دستگاه باقی گذاشته؟ پس منطقی است که جانب احتیاط را هنگام خرید کامپیوتر دسته دوم رعایت کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا به اقداماتی که لازم است پس از خرید کامپیوتر دسته دوم انجام دهید، بپردازیم.

 

دستگاه های بازسازی شده- آیا سن رایانه اهمیت دارد؟

ما در ابتدا به کامپیوتر دسته دوم دارای ویندوز ۱۰ که برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۱۵ منتشر شد، خواهیم پرداخت. نسخه های قدیمی ویندوز مانند XP و Vista دیگر از Microsoft پشتیبانی یا به روزرسانی امنیتی نمی کنند. پشتیبانی از ویندوز ۷ در ژانویه ۲۰۲۰ پایان می یابد. رایانه ای را که به روزرسانی امنیتی را دریافت نمی کند،خریداری نکنید. یک استثنا دراین مورد وجود دارد که شما مایل به پرداخت هزینه اضافی برای به روزرسانی ویندوز ۱۰ هستید، البته با فرض اینکه کامپیوتر شما Win10 را اجرا کند.

توجه داشته باشید که تنها ویندوز نیست که در طول زمان به روزرسانی های امنیتی را از دست می دهد. قبل از خرید Chromebook قدیمی، به صفحه راهنمای Google Chrome Enterprise / Auto Update Auto مراجعه کنید و بررسی کنید که به روزرسانی های امنیتی چه زمانی به پایان می رسد. این زمان به طور معمول ۵ تا ۶.۵ سال پس از انتشار دستگاه است. شرکت اپل نیز تقریباً برای سه نسخه آخر macOS به روزرسانی های امنیتی ارائه می دهد.

تنظیم مجدد کارخانه

فرض کنید شما یک رایانه ویندوز ۱۰ کارکرده خریداری کرده اید. در حالت ایده آل، اولین باری که آن را روشن می کنید، صفحه های مشابه ای که هنگام خرید رایانه جدید می بینید، برای شما ظاهر می شود. همان صفحه هایی که ویندوز را برای شما شخصی سازی و تنظیم می کنند. این بدان معناست که فروشنده ویندوز را به حالت کارخانه بازگردانده، پرونده های خود را پاک کرده و ویندوز را دوباره نصب کرده است.

اکثر تعمیرکاران مجاز PC این کار را انجام می دهند. بسیاری از فروشندگان خصوصی هم که نمی خواهند اثری از داده ها و اطلاعاتشان را روی دستگاهی که می فروشند باقی بگذارند نیز همین کار را می کنند. اما اگر رایانه را روشن کنید و مستقیماً به صفحه شروع ویندوز وارد شوید احتمالا نیاز است خودتان ویندورز را تعویض کنید. معمولا روند حذف تمام داده ها و نصب دوباره ی ویندوز، زمان نسبتا زیادی طول خواهد کشید. پس از نصب، مجددا ویندوز نرم افزار های امنیتی مورد نظر خود را نصب کنید، یک آنتی ویروس مورد اعتماد نیز ضروری خواهد بود. بنابراین پس از نصب ویندوز ۲ اقدام زیر حیاتی و مهم هستند:

  • نرم افزار امنیتی مورد اعتماد خود را نصب کنید، مانند Sophos Home Premium.
  • Windows Update را نصب کنید تا از آخرین به روزرسانی های امنیتی و قابلیت اطمینان مایکروسافت با خبر شوید.
خرید کامپیوتر دست دوم
خرید کامپیوتر دست دوم

اقدامات امنیتی اضافی

تا اینجای کارتقریبا کامپیوتر دست دوم شما ایمن و آماده ی استفاده است اما اگر وسواس و حساسیت بیشتری دارید و کماکان نگران امنیت رایانه خود هستید بهتر است در ادامه از دستورالعمل زیر نیز پیروی کنید:

شما می توانید از یک ابزار شخص ثالث مانند DBAN برای پاک کردن مکرر هارد دیسک خود استفاده کنید. این ابزار به شما اطمینان می دهد که هیچ اثری مغناطیسی از هر چیزی که قبلا بوده است، دیگر وجود ندارد. حتی برخی از افراد هارد دیسک ها را برداشته و دور انداخته و دیسک های کاملاً جدیدی را نصب می کنند. با فلش کردن سیستم عامل داخلی BIOS رایانه خود با کپی جدید، سبب کاهش خطر ویروس های بوت سکتور می گردد. ( توجه داشته باشید که هر نوع رایانه برای این کار دستورالعمل های خاص خود را دارد. اما مراقب باشید که هنگام انجام این عملیات، به منبع تغذیه برق قابل اطمینانی متصل شده باشید. اگر هنگام روشن شدن BIOS چراغ خاموش شود، رایانه برای همیشه غیرقابل استفاده می شود)

البته این اقدامات اضافی خیلی لازم و حیاتی نیستند اما اگر با وجود طی کردن تمام این مراحل باز هم اطمینان کافی به رایانه خود ندارید بهتر است از خرید کامپیوتر دست دوم صرف نظر کرده و برای حفظ امنیت خود یک رایانه جدید و نو خریداری فرمایید.

مقالات مرتبط:

خرید گوشی دست دوم و نکاتی که باید به آن توجه کنید