ایران در جهان به چه چیزی شناخته می‌شود؟

ایران در جهان

مردم ایران در جهان به عنوان یکی از مهمان نوازترین و مهربان‌ترین مردم در جهان شناختته می‌شود.

فارغ از تمامی تحریم‌های اقتصادی و تبلیغات سیاسی منفی که این روزها توجه تمامی رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده است، ما مردمی هستیم که هیچ وقت گذشته و اصالت خودمان را با هیچ چیز دیگری معامله نمی‌کنیم.

در ادامه به ۹ موردی اشاره می‌کنیم که ایران در جهان بیشتر با آن‌ها شناخته می‌شود (و ما نیز به آن چیزها افتخار می‌کنیم.):

مهمان‌نوازی

ایران در جهان مهمان نوازی

مهمان حبیب خداست. این ضرب المثل جای خاص خودش را در فرهنگ ما دارد. مهم نیست که مهمان اهل ایران باشد یا کشور دیگر، ما آماده‌ایم تا به بهترین نحو از آن‌ها پذیرایی کنیم.

این سنت قدیمی توانسته است جایگاه خود را در دنیای امروز نیز حفظ کند. با افزایش آمار گردشگران خارجی طی سال‌های اخیر، مهمان نوازی ما توانسته توجه جهانیان را نیز به خود جلب کند و هر گردشگری که برای دیدن تاریخ و طبیعت به ایران سفر کرده است، با خاطراتی خوش از مهمان نوازی ما کشور را ترک کرده است.

محافظت از زبان فارسی

ایران در جهان - حفاظت از زبان فارسی - شاهنامه فردوسی - حفظ زبان فارسی - ادبیات فارسی - شاعران ایرانی

ما توانستیم در زمان صدر اسلام و حین حمله به ایران، برابر فرهنگ اعراب مقاومت کنیم و زبان فارسی را زنده نگه داریم.

این موفقیت را در درجه اول مدیون فردوسی هستیم که شاهنامه را با استفاده از گنجینه ارزشمند لغات فارسی به رشته تحریر درآورد.

زمانی که از یکی از تاریخ‌دانان مصری پرسیدند که چرا امروز شما به جای زبان قبطی (زبان مصریان پیش از فراگیری زبان عربی) عربی صحبت می‌کنید، پاسخ داد: «چون ما در کشورمان فردوسی نداشته‌ایم.»

برنج

ایران در جهان - برنج زعفرانی

برنج قد کشیده و خوش عطر ایرانی، یکی از اجزای جدا ناشدنی آشپزی ماست. ما در شمال ایران خوش طعم‌ترین و خوش عطرترین برنج در دنیا را تولید می‌کنیم (حداقل این ادعا را داریم)، و طبیعی است که این غله سفید دوست داشتنی، همواره عضو سفره‌های ما باشد.

پخت آبکشی برنج و استفاده از زعفران و زرشک بر روی آن، تنها متعلق به آشپزی ایرانی است و هر کسی یک بار طعم ترکیب آن را با خورش‌های بی نظیر ایرانی بچشد، فراموش کردن طعم و مزه آن برایش دشوار خواهد بود.

در کنار تمامی این طعم‌ها و طرز پخت خاص، نباید از ته‌دیگ هم غافل شویم که توانسته است سفیر خوبی برای شناساندن جذابیت غذاهای ایرانی در سرتاسر جهان باشد.

پراکندگی جمعیتی ایرانیان در سرتاسر جهان

ایران در جهان - مریم میرزاخانی

دارا خسرو شاهی، مدیرعامل Uber، پیر امیدیار موسس سایت eBay، مرحوم مریم میرزاخانی برنده جایزه معتبر فیلدز، و فیروز نادری، تنها چند نام از دریای اسامی معتبر ایرانیانی است که در سرتاسر جهان توانسته‌اند در رشته‌های علمی و کسب‌وکار به موفقیت‌های چشم‌گیر برسند.

ایرانیان ساکن امریکا در زمره افراد تحصیل کرده جامعه امریکا قرار می‌گیرند و توانسته‌اند تاثیرات غیر قابل انکاری بر صنایع این کشور بگذارند.

قطعا ما نیز به وجود این افراد گرانقدر و موفق در جای جای جهان افتخار می‌کنیم.

تاریخ

ایران در جهان - تخت جمشید - تاریخ ایران - تمدن ایرانی

باقی‌مانده‌های محوطه تاریخی عظیم تخت جمشید به عنوان یادآور امپراتوری عظیم و قدرتمند ایران، به عنوان قدرت‌مندترین کشور جهان در دوران باستان، در ذهن ما ثبت شده است.

ایران به عنوان تمدنی تاریخی، محل تولد منشور کورش، یکی از مهم‌ترین پدیده‌های تاریخی و اولین منشور حقوق بشر در تاریخ در جهان است.

منشور کورش در سرتاسر جهان به عنوان اولین و با قدمت‌ترین سند برابری، برخورداری از حقوق برابر و حقوق بشر در سرتاسر جهان شناخته می‌شود.

کشتی

ایران در جهان - قاسم رضایی - کشتی ایرانی - کشتی در ایران

ما ایرانی‌ها عاشق کشتی هستیم. از تختی و حبیبی گرفته، تا خادم، دبیر و سوریان، برای قهرمانی همه‌شان خوشحال شده‌ایم و از شکست‌هایشان ناراحت. عکس‌های آقا تختی را می‌توانید هنوز در خانه و مغازه‌های مردم پیدا کنید.

کشتی ریشه در تاریخ ایران دارد و به همین دلیل برای ما چیزی بیشتر از «ورزش ملی» به حساب می‌آید. کشتی‌گیر در ایران پهلوان است و احترام او بیشتر از دیگر ورزشکاران است.

در جهان نیز کشتی را به عنوان یک رسم و سنت تاریخی ایرانی می‌شناسند و به کشتی ایران احترام می‌گذارند.

معماری

ایران در جهان - معماری ایرانی - مسجد نصیرالملک

ایران فرهنگی بکر و طبیعتی دست‌نخورده و زیبا دارد ولی برای توریست‌هایی که به ایران می‌آیند، جذاب‌ترین و شگفت‌آورترین جنبه ایران، بناهای شگفت آور معماری آن هستند.

مساجد تاریخی و شگفت آور شیخ لطف الله، امام خمینی، نصیر الملک، در کنار بناهایی مثل حمام فین و کاروانسراهای ایرانی، و دیگر شاهکارهای معماری ایرانی، کشور ما را به عنوان یکی از مقاصد اصلی توریستی در جهان تبدیل کرده است.

ادبیات

ایران در جهان - مقبره سعدی - شاعران ایرانی - ادبیات ایران

شعر کلاسیک ایرانی در روح و خون ما جریان دارد. شاعران گرانقدری چون حافظ، سعدی، مولانا، و خیام، در کنار بزرگان ادبیات معاصر مثل سهراب سپهری، احمد شاملو و پروین اعتصامی، تاثیر به سزایی بر تمامی نسل‌های ایرانیان داشته‌اند و زمینه را برای تولد شاعران خوش ذوق دیگر فراهم کرده‌اند.

شاعران شیرین سخن ایرانی، به جز داخل ایران در سرتاسر جهان شناخته شده و مورد احترام هستند. گوته بارها از تاثیر حافظ بر کارهای خود سخن گفته است. درست است که هیچ وقت لذت خواندن ترجمه به پای خواندن متن اصلی و فارسی شعر نمی‌رسد، ولی ترجمه‌های اشعار فارسی در هر زبانی علاقمندان و مشتاقان خود را پیدا کرده است.

قنات

ایران در جهان - قنات

قنات به عنوان شبکه‌ی زیر زمینی آب‌رسانی، یکی از ابداعات مهندسی شگفت‌انگیز تاریخی به حساب می‌آیند. در گذشته حیات روستاها به رونق حیات‌ها وابسته بوده است.

قنات ایرانی در سراسر جهان شناخته شده است و گردشگران و محققینی که برای بازدید یا مطالعه قنات‌ها به ایران می‌آیند، از عظمت این کانال‌ها شگفت زده می‌شوند.

نکته‌ای که تعجب همه را به خودش جلب می‌کند این است که تمامی مراحل حفر قنات با دست و بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته و خاص انجام می‌شده است، کارگرانی که چندین متر در عمق زمین پایین می‌رفته‌اند و به حرف قنات می‌شده‌اند.

قدمت قنات‌ها به ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد و هنوز برخی از این سازه‌های مهندسی دست‌ساز و تاریخی مشغول به کار هستند و باعث می‌شوند که حیات بر روی سطح زمین ادامه پیدا داشته باشند.

شما اگر موردی می‌شناسید که ایران در جهان با آن شناخته می‌شود و در فهرست ما قرار ندارد، حتما از طریق کامنت ما را مطلع کنید.